Plaatselijk Belangen, Wijkraden en eigen initiatieven

woensdag 06 februari 2013 10:51

Van januari tot april worden de jaarvergaderingen en wijkraden gehouden in dorpen en wijken van Heerenveen. De ChristenUnie-raadsleden of steunfractieleden gaan hier zoveel mogelijk naar toe. Het is leuk om op zo'n avond even de sfeer te proeven van een dorp of wijk. De vergaderingen zijn voor iedereen toegankelijk en een ieder kan er zijn of haar zegje doen. Omdat er meestal ook een wethouder en wijkteamleider aanwezig zijn komen vragen over losliggende stoeptegels, kapotgereden bermen en het sneeuwvrij maken van wegen en paden regelmatig aan de orde. En terecht, want de verantwoordelijkheid van de gemeente en die van de burgers zelf is een blijvend onderwerp van gesprek. De rolverdeling tussen gemeente en burgers is flink aan het veranderen: de gemeente vraagt meer zelfwerkzaamheid van de burgers in verband met alle landelijke en gemeentelijke bezuinigingen. Daar zitten hele vervelende kanten aan, maar het kan ook weer leiden tot nieuwe initiatieven. Vorige week was de Plaatselijk Belang vergadering van Katlijk, een mooi, klein dorpje met als vergaderlocatie de Thomastsjerke.
Vanuit een ouderenwerkgroep heeft men besloten dat er 'doarpshelp' moet komen in Katlijk. Op de manier zoals dat ook gebeurt in Haskerdiken/Nijbrege. In Katlijk begint men op vrijwillige basis met het geven van ondersteuning aan 75plussers in de vorm van bezoeken brengen aan mensen en het bieden van noodzakelijke hulp. Een mooie ontwikkeling!

Archief > 2013 > februari