ChristenUnie en CDA komen op voor kleine scholen

IMG_0019vrijdag 01 maart 2013 09:05

De ChristenUnie en het CDA in Heerenveen zijn geschrokken van het advies van de Onderwijsraad om scholen met minder dan 100 leerlingen te sluiten. Zij dienen in de eerstkomende raadsvergadering een motie in waarin ze het college van B&W oproepen om naar de regering grote zorg uit te spreken over de gevolgen van dit advies voor de leefbaarheid van Heerenveen.

Beide partijen maken zich grote zorgen over het advies van de Onderwijsraad om kleine scholen binnen vijf jaar massaal te laten sluiten. Een ophoging van de opheffingsnorm van 23 naar 100 leerlingen betekent voor Heerenveen dat voor minimaal 11 scholen het doek valt.

‘Zeker in het basisonderwijs is het voor ouders belangrijk dat er een school naar keuze in de buurt is, maar ook voor de leefbaarheid van een dorp heeft een basisschool grote waarde.’, aldus CU raadslid Tryntsje Dijkstra.

‘Ruim een half jaar geleden heeft de gemeenteraad van Heerenveen een besluit genomen over (her) huisvesting van de scholen. Daarbij is al rekening gehouden met stevige krimp van leerlingaantallen in de komende jaren. CU en CDA vinden dat er op lokaal niveau moet worden beslist welke scholen open blijven en welke er dicht moeten. Dit is niet aan Den Haag’ vult CDA raadslid Rommie Haarsma aan.

CU en CDA vinden dat er naast leerlingenaantallen gekeken moet worden naar het behouden en verbeteren van de onderwijskwaliteit op kleine scholen. De gemeenteraad zal op 25 maart de motie van CU en CDA behandelen.

Archief > 2013 > maart