Verkiezingsprogramma 2003-2007 ChristenUnie/SGP
Naar een waarde(n)volle
provincie!
1. Algemeen bestuur
2. Openbare orde en veiligheid
3. Verkeer en vervoer
4. Waterhuishouding
5. Milieu
6. Economische zaken en zonebeleid
7. Landbouw en landelijk gebied
8. Zorg, welzijn en cultuur
9. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting
10. Provinciale financiën en beheer
Speerpunten
Wat is de
ChristenUnie foar in partij?
De Provinciale ChristenUnie Fryslân baseert zijn politieke
boodschap op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende
Woord van de levende God. Hij heeft de wereld en alles wat daarop
leeft goed gemaakt. Maar door de zondeval van het eerste mensenpaar
is er een erfelijke breuk gekomen in de verhouding tussen God en
mens en de mensen en de volken onderling. Dat zien wij dagelijks om
ons heen in natuur en milieu, in politiek en maatschappij, in
cultuur en media. Om te voorzien in een oplossing van dat
diepgewortelde zondeprobleem heeft God Zijn Zoon Jezus Christus als
Redder naar deze aarde gezonden. Dit Evangelie heeft behalve
persoonlijke zeker ook politieke consequenties. Een van de
belangrijkste is wel dat volgens de Bijbel de overheid Gods
dienares is, ten goede van de burger.
Voor de politieke boodschap van de ChristenUnie/SGP betekent dat
drie dingen:
- Wij willen ons ervoor inzetten dat de overheid en de samenleving
gehoor geven aan de normen en geboden die ons in Gods Woord gegeven
zijn. Dat is onze norm en ambitie.
- Wij beseffen dat de mogelijkheden van politiek en politieke
partijen niet moeten worden overschat. Een heilstaat kunnen we
daarmee niet bereiken. Dat maakt ons nuchter.
- Wij zien in Christus en de goede Boodschap van Zijn Koninkrijk en
Zijn gerechtigheid het bewijs dat de wereld, ondanks het kwaad dat
er is, niet door God is verlaten. Die boodschap bemoedigt en
inspireert!
Wat is het belang van provinciale
verkiezingen?
Het Provinciebestuur is een bestuurslaag tussen rijk en gemeente,
die zich kenmerkt door een regievoerende, handhavende en sturende
rol. Zij houdt zich met name bezig met de sociale, fysieke en
economische infrastructuur in de provincie. De ChristenUnie/SGP zet
zich in om deze infrastructuren voortdurend op elkaar te laten
afstemmen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er nauw contact
is tussen de Provincie en de gemeenten. Zo kan de Provincie werken
aan gebiedsgericht beleid. Op hun beurt kunnen Provincies, via het
IPO (InterProvinciaal Overleg) pleitbezorgers zijn naar de
landelijke politiek, bijvoorbeeld op het gebied van verkeer en
vervoer en de ruimtelijke ordening. Daarnaast heeft de Provincie
eigen taken en verantwoordelijkheden op terreinen als huisvesting,
verkeer en vervoer, economie, natuur en landschap, recreatie,
cultureel erfgoed, water en zorg en welzijn. Zo is ook het
jeugdbeleid en het openbaar vervoer vrij recent onder
verantwoordelijkheid van de Provincie gekomen. Kortom, veel
gebieden waarop de ChristenUnie/SGP een eigen geluid kan laten
horen. De provinciale verkiezingen zijn dus van groot belang voor
uw eigen directe leefomgeving, het platteland, de (kleine) dorpen,
stadjes en steden in onze mooie en ruime, groene en waterrijke
Provincie Fryslân.
De uitslag van de provinciale verkiezingen is niet alleen van
invloed op het aantal ChristenUnie/SGP-zetels in de Provinciale
Staten. De leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden
van de Provinciale Staten. Daarom is de uitslag van de provinciale
verkiezingen ook van groot belang voor de samenstelling van de
leden van de Eerste Kamer. Uw stem telt dus dubbel!
Maakt een ChristenUnie/SGP statenlid zoveel
verschil?
Ja. Een ChristenUnie/SGP statenlid onderscheidt zich daar waar het
nodig is van andere statenleden. De ChristenUnie/SGP wil een
duidelijk christelijk geluid laten horen, dat doorklinkt in haar
inzet voor de samenleving, voor de publieke belangen en voor de
publieke waarden. Dat geluid komt tot uitdrukking in de speerpunten
die hierna behandeld worden, en in de prioriteiten die wij daarin
stellen. Zo wil de ChristenUnie/SGP steeds heel duidelijk naar
voren brengen waar we voor staan. We kiezen voor de bescherming van
het leven, voor goede zorg, voor gezinswaarden, voor een goede
onderlinge afstemming van voorzieningen, voor een boer- en
milieuvriendelijk landbouwbeleid, voor het stimuleren van
vrijwilligerswerk en voor goed onderwijs dat aansluit bij de vraag
vanuit de maatschappij. Ook zet de ChristenUnie/SGP zich in voor
een integer bestuur en voor de leefbaarheid van kleine kernen.
Anderzijds zijn er zaken waar we absoluut "nee" tegen
zeggen. De ChristenUnie/SGP is tegen een 24 uurs-economie,
aantasting van de goede zeden, sportverdwazing, verloedering van
wijken, godslastering, opheffing van identiteitsgebonden
instellingen door fusies enzovoort. Op die gebieden wil de
ChristenUnie/SGP géén compromissen sluiten.
Een ChristenUnie/SGP statenlid wil deze uitgesproken christelijke
boodschap niet alleen uitdragen op horizontaal vlak, het gaat hem
of haar ook om het hoog houden van Gods Naam in de wijze waarop je
politiek bedrijft. Van waaruit zet je de argumenten in, hoe stelt
een statenlid zich op tijdens de vergaderingen? Zo zetten
ChristenUnie/SGP statenleden bijvoorbeeld in op de sociale
samenhang en de kwaliteit van de samenleving. Gavengerichtheid in
plaats van prestatiegerichtheid is daarbij ons uitgangspunt. Een
ander voorbeeld is de leefbaarheid van de samenleving. Het
handhaven en deels terugbrengen van het voorzieningenniveau is
bijvoorbeeld buitengewoon belangrijk in de kleine kernen. Het gaat
om mensen en de menselijke maat. Maar het gaat ook om de
doorwerking van Gods leefregels (geboden) in de provinciale
samenleving. Zo wil de ChristenUnie/SGP op provinciaal niveau
herkenbaar zijn als christelijke partij.
1. Algemeen bestuur
Trends en uitgangspunten
Nederland is een complexe samenleving, waar alles met elkaar
samenhangt. Steeds meer plaatselijke problemen hebben een
landelijke, Europese of zelfs mondiale dimensie. De regelgeving is
ingewikkeld en de verantwoordelijkheden van rijk, Provincie en
gemeente zijn niet altijd even helder. De ChristenUnie/SGP streeft
naar duidelijke regelgeving, goed onderscheiden
verantwoordelijkheden en voldoende bestuurlijk en financieel
instrumentarium. We zetten ons in voor herstel en handhaving van
het gezag van de overheid. De overheid heeft dat gezag van God
gekregen en zal er zorgvuldig mee behoren om te gaan. Zij moet dus
betrouwbaar (integer) zijn.
Speerpunten
01. De gekozen statenleden voor de ChristenUnie/SGP zijn
aanspreekbaar op deze uitgangspunten. Uiteraard onderschrijven zij
de provinciale integriteitsverklaring. De Provinciale Statenfractie
stelt ook voor zichzelf een eigen integriteitsverklaring op, die
door alle gekozen ChristenUnie/SGP-Statenleden, alsmede hun
fractieadviseurs, dient te worden ondertekend.
02. Het provinciebestuur werkt actief aan een vertrouwensrelatie
met de burgers. Bij de invoering van het zogenaamde dualistische
stelsel in 2003, zullen Statenleden naast kaderstellende, meer
vertegenwoordigende en controlerende taken krijgen. De
ChristenUnie/SGP vindt dat een goede zaak en wil daarom werken aan
een goed contact met de eigen achterban, maar ook met andere
burgers, instanties en organisaties. Ze geeft daarom actieve
voorlichting over haar taken, bevoegdheden en de werkwijze van het
Provinciebestuur.
03. Interactieve besluitvorming kan de kwaliteit van het beleid en
het draagvlak onder burgers vergroten. Dat betekent dat reeds bij
de beleidsvoorbereiding goed geluisterd wordt naar burgers,
bedrijven en organisaties. Daarbij moet de rol van burgers en
bestuurders vooraf duidelijk worden gemaakt, om overspannen
verwachting en teleurstelling te voorkomen. Welomschreven delen uit
het omgevingsbeleid, zoals kleine kernenbeleid, bundeling van
woningbouw en bedrijvigheid, gebiedsgericht beleid en ingrijpende
verkeersmaatregelen lenen zich goed voor interactief beleid.
04. De ChristenUnie/SGP is warm pleitbezorger van een vruchtbare
wisselwerking tussen beleid en beheer, stad en platteland, natuur
en landbouw, cultuur en landbouw, economie en milieu, burgers,
boeren en buitenlui, oude en nieuwe Friezen, die een duurzame
leefbaarheid van de Provincie Fryslân ten goede komen.
Daartoe stelt zij haar website (www.fryslan.christenunie.nl)
beschikbaar, terwijl de statenleden doorgaans, behalve ‘s
zondags, bereikbaar zijn. Daarnaast trekken zij regelmatig de
provincie in voor het contact met burgers, bedrijven en
organisaties.
05. De provinciale bestuurslaag dient wettelijk te worden versterkt
door de overdracht van meer bevoegdheden van het rijk aan de
Provincie. Met deze bevoegdheidsoverdracht dient tevens de
financiële positie van de Provincie evenredig te worden
versterkt.
06. Onverlet het gezag van de nationale overheid, is een
slagvaardig bestuur er mee gediend de besluitvorming waar mogelijk
lokaal te laten waar het lokaal kan en provinciale gebiedsregie te
bevorderen waar dat geboden is.
07. Samenwerking van Provincie en gemeenten heeft de voorkeur boven
van boven opgelegde bestuurlijke fusies.
08. Overleg binnen provinciale organen als IPO, SNN en NHI dient
altijd aanvullend te zijn op het politieke primaat van Provinciale
Staten.
09. Benoeming van de Commissaris van de Koningin en burgemeesters
aan het Staatshoofd (KB) laten, mede om de onafhankelijkheid van
deze benoemde bestuurders te waarborgen. Met kracht wijst de
ChristenUnie/SGP politieke benoemingen, afhankelijk van de
wisselende politieke dominantie van een of enkele partijen in de
Kamer, af!
10. De ChristenUnie/SGP is geen voorstander van verkleining van
Provinciale Staten.
11. De ChristenUnie/SGP zet zich in voor constructieve
betrokkenheid bij de collegevorming. Dualisering van het
provinciaal bestuur kan echter de optie van een oppositierol nodig
maken.
12. De ChristenUnie/SGP onderstreept de belangrijke dienende rol
van provincieambtenaren bij beleid en bestuur, contact met burgers
en bedrijven en controle van provinciale organisaties en gemeenten.
Om deze rol nog duidelijker en concreter voor het voetlicht te
brengen achten wij het wenselijk dat deze functionarissen jaarlijks
een aantal beroepspraktijkdagen (BPD's) in de provincie gaan
invullen.
2. Openbare orde en veiligheid
Trends en uitgangspunten
De openbare ruimte is van ons allemaal, maar geweld, onveiligheid,
vervuiling en verslonzing zijn er de oorzaken van dat sommigen die
ruimte als steeds minder leefbaar gaan ervaren. De ChristenUnie/SGP
wil die oorzaken krachtig bestrijden. Gedogen moet niet mogen. Wij
pleiten daarom voor duidelijke regels en voor handhaving daarvan.
Niet alleen de overheid is echter verantwoordelijk. Burgers,
bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zullen zich samen
mede verantwoordelijk moeten weten voor de bevordering van de
leefbaarheid. Een leefbare publieke samenleving vraagt om een sterk
normbesef bij overheden en burgers. De ChristenUnie/SGP wil
Provinciebestuur en burger hierop aanspreken. Bij het onderhouden
en overdragen van normen en waarden is er vooral een taak weggelegd
voor gezinnen en scholen, maar ook voor kerken, sportverenigingen
en andere maatschappelijke organisaties. Discussie over waarden en
normen alleen is overigens niet voldoende. "It is mei sizzen
net te dwaan", zeggen we in Fryslân. Voor de
ChristenUnie/SGP blijven de Tien Geboden heilzaam voor heel het
volk.
Speerpunten
01. In samenwerking met gemeenten worden activiteiten ontplooid om
zinloos geweld terug te dringen. Daarbij moet men ook zoeken naar
fundamentele vragen over diepere oorzaken van dit geweld. De
samenleving wordt daar nadrukkelijk bij betrokken.
02. De ChristenUnie/SGP stimuleert op provinciaal niveau
initiatieven die gericht zijn op de bevordering van het gezinsleven
en de betrokkenheid op elkaar in de samenleving. Veiligheid begint
in het gezin!
03. De rol van de Provincie als handhaver van veiligheid moet
worden versterkt, vooral bij de coördinatie van bovenlokale
rampen en dergelijke is dit van belang.
04. De ChristenUnie/SGP is er voorstander van onderzoek te doen
naar de mogelijkheid om de Commissaris van de Koningin aan te
stellen als hoofd van een provinciaal geïntegreerd en
aangestuurd politiekorps. In een dergelijk model functioneert de
Minister van Binnenlandse zaken als voorzitter van het landelijk
driehoeksoverleg van provinciale korpsbeheerders, regionale
korpschefs en hoofdofficieren c.q. Procureur Generaal van
justitie.
05. Provinciale en gemeentelijke rampenplannen moeten regelmatig
getoetst worden op actualiteit en doeltreffendheid. Bovendien
moeten de plannen op elkaar afgestemd zijn. Daarvoor is het nodig
dat voortdurend wordt geïnventariseerd welke objecten risico
opleveren.
06. De Provincie is verantwoordelijk voor de planning en spreiding
van het ambulancevervoer. De financiering loopt echter via de
zorgverzekeraar. De ChristenUnie/SGP ondersteunt de
onderhandelingen van het IPO met de minister om ook de financiering
bij de Provincie te leggen. Door planning, spreiding en
financiering in één hand te leggen, komt er een
heldere, publieke verantwoordelijkheid richting de burgers.
07. Het Provinciebestuur is actief betrokken bij de vraag of
hulpverleningsdiensten optimaal functioneren.
3. Verkeer en vervoer
Trends en uitgangspunten
Een goede en moderne infrastructuur is van belang voor het leven in
onze provincie. In onze visie is mobiliteit echter geen
"fun", maar noodzaak. De ChristenUnie/SGP laat zich
leiden door drie criteria: veiligheid, omdat er
mensenlevens mee gemoeid zijn, milieubelang, omdat
we te maken hebben met Gods schepping en
leefbaarheid, omdat verkeer en vervoer onderdelen
van ons leefpatroon zijn geworden en noodzakelijk zijn voor de
onderlinge bereikbaarheid. Wij maken ons sterk voor een fijnmazig
openbaar vervoer in onze provincie,waar nodig door middel van
Collectief Vraagafhankelijk Vervoer, maar zien tegelijk de noodzaak
in van een goed en veilig wegennet. Ook de aanleg van wandel- en
fietsroutes kan rekenen op onze steun. De ChristenUnie/SGP is
voorstander van het vervoer van goederen over water met inbegrip
van kleinschalige containeroverslagplaatsen langs "de natte
as”. Beroeps- en recreatievaart dienen waar mogelijk
gescheiden te worden.
Speerpunten
01. De ChristenUnie/SGP blijft voorstander van categorisering en
herindeling van het wegenstelsel volgens het concept "duurzaam
veilig". In dit concept wordt het aantal doden en zwaar
gewonden in het verkeer significant teruggedrongen. De
categorisering betreft een indeling in drie soorten wegen, met elk
een eigen manier van inrichting en belijning. De weginrichting moet
zoveel mogelijk de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker
stimuleren. Elke weggebruiker kan op die manier op elk moment zien
op wat voor weg hij/zij zich bevindt en welke maximum snelheid daar
geldt.
02. Ter verhoging van de veiligheid worden wegen voor snel en
langzaam verkeer zo veel mogelijk gescheiden. De mogelijkheid om
zwaar landbouwverkeer in de spitsuren zoveel mogelijk van de
doorgaande provinciale wegen te weren, verdient nader
onderzoek.
03. Wegen en bermen moeten tijdig, goed en milieuvriendelijk
onderhouden worden.
04. De snelheidscontroles in het kader van Fryske Dyken worden niet
langer uitgedrukt in het aantal te beboeten overtredingen, maar in
aantoonbaar minder ongelukken op de te controleren weggedeeltes.
Flitspalen leiden tot onveilig rijgedrag en dienen zo spoedig
mogelijk te worden vervangen door trajectcontroles.
05. Toenemende decentralisatie van het verkeers- en vervoersbeleid
moet vergezeld gaan van voldoende financiële middelen in het
Provinciefonds.
06. De ervaringen met PPS-constructies (Publiek-Private
Samenwerkingsfinanciering) zijn van dien aard dat de
ChristenUnie/SGP zich uiterst terughoudend opstelt bij deze vorm
van financiering van openbare werken.
07. Het rijk dient zijn verplichtingen na te komen die het
toegezegd heeft in het kader van het Langmanakkoord. Het aanleggen
van een snelle spoorverbinding tussen de randstad en Groningen via
Heerenveen en Drachten is in de eerste plaats een
verantwoordelijkheid van het rijk. Het op voorhand garant staan
voor een substantiële bijdrage in de kosten van de
afzonderlijke provincies wijzen wij af, tenzij alle betrokken
provincies en gemeenten, met inbegrip van de Randstedelijke
overheden Noord-Holland, Haarlemmermeer en Amsterdam, in een
duidelijke overeenkomst alsnog de garantie geven dat zij naar rato
van belang bijdragen. Tevens huldigt de ChristenUnie/SGP het
standpunt dat juist in het kader van het Langman-akkoord, een
snelle spoorverbinding tussen de Randstad en het Noorden, ongeacht
de variant, niet in Groningen kan eindigen maar doorgetrokken wordt
naar Bremen, Hamburg en Berlijn. Uitspraken in NHI-verband gedaan
wijzen daar ook op. Het betreft hier immers niet slechts een
nationaal, maar principieel ook een Europees belang, waarvoor
Europese fondsen beschikbaar behoren te worden gesteld.
08. Provinciale voorfinanciering voor uitvoering van rijksprojecten
is de laatste jaren meer regel dan uitzondering geworden. De
ChristenUnie/SGP pleit ervoor dat ook in financieel opzicht de
verantwoordelijkheid blijft bij de betreffende overheid.
09. De ChristenUnie/SGP wil onnodig autogebruik ontmoedigen.
Collectief vervoer moet daartoe aantrekkelijk en effectief zijn
bijvoorbeeld door geldstromen en dienstregelingen van rail-en
busverbindingen te integreren.
10. De ChristenUnie/SGP is voorstander van een proefproject gratis
openbaar vervoer, bijvoorbeeld op het traject
Stiens-Leeuwarden.
11. Files kunnen we tegengaan door te zorgen voor voldoende
doorstroom op doorgaande wegen. Capaciteit en verkeersintensiteit
moeten daarom op elkaar zijn afgestemd. Wegen worden zoveel
mogelijk om woonkernen heen geleid.
12. Het landschap moet zomin mogelijk worden doorsneden door nieuwe
wegen. Bij onvoldoende wegcapaciteit kiest de ChristenUnie/SGP voor
verbetering en indien nodig voor verbreding van bestaande wegen.
Mochten die mogelijkheden onvoldoende soelaas bieden dan wordt bij
nieuwe doorsnijdingen de bestaande weg in die regio opgeruimd of
als fietsweg bestemd.
13. Vroeger legde men "fietspaden" aan. De
ChristenUnie/SGP wil vanaf nu aanleg van meer fietswegen en
'hoofdfietswegen', dat wil zeggen doorgaande fietsroutes
buiten de bebouwde kom.
14. Ter voorkoming van het achterblijven van economisch zwakkere
regio's, streeft de ChristenUnie/SGP naar een reële
verbetering van de ontsluiting van N.O. Fryslân, door een
versnelde aanleg van de 'Centrale As'. Daardoor wordt
voorkomen dat werkgelegenheid uit deze gebieden wegtrekt naar
gebieden elders. Indien als gevolg van de aanleg van een nieuw
tracé natuurgebied wordt doorsneden, moet daarvoor
compensatie worden gezocht.
4. Waterhuishouding
Trends en uitgangspunten
Water is in Fryslân niet weg te denken. Het is letterlijk van
levensbelang voor mens en natuur. Water verdient dan ook ruimte:
romte foar wetter! Er zijn twee bedreigende ontwikkelingen die
invloed hebben op de nabije toekomst. Enerzijds is dat de steeds
verdergaande verdroging. Anderzijds is de verwachting dat extreme
regenval naast bodemdaling en zeespiegelrijzing ook voor ons lage
landje een rampzalige bedreiging kunnen vormen. Dat is de reden dat
water een onderlegger moet worden voor andere beleidsterreinen.
Water moet op een goede manier worden vastgehouden, opgeslagen en
afgevoerd worden. In die volgorde dus de trits: Vasthouden - Bergen
- Afvoeren.
Daarvoor moeten overloopgebieden worden aangewezen in bijvoorbeeld
natuurgebied. De ChristenUnie/SGP pleit voor een goede
schaderegeling voor landeigenaren en pachters die hun land voor
deze wateropvang beschikbaar moeten stellen. Tevens aandacht voor
bewoners van huizen en boerderijen in de aangewezen polders.
Dijkverbetering en kadeverhoging zijn naast onderzoek naar de
juiste plaats voor een of meer gemalen, eveneens voortdurende
aandachtspunten. Daarbij is het belangrijk voor de ChristenUnie/SGP
dat landschappelijke en cultuurhistorische waarden beschermd
worden.
Speerpunten
01. Integraal waterbeheer blijft het uitgangspunt. Tevens geldt
water als belangrijk ordenend principe in de ruimtelijke ordening.
Landschappelijke en cultuurhistorische waarden moeten beschermd
blijven.
02. De invoering van het zogenaamde waterspoor wordt bevorderd.
Daarbij worden door gemeenten rioolrechten gekoppeld aan
watergebruik. Het Provinciebestuur kan daarin een goede regierol
innemen, door stimulering van hergebruik van hemelwater
03. De Provincie dient naar aanleiding van het mislukte BOR-F
(Bestuurlijk Overleg Riolering Fryslân), een stevige
regiefunctie te blijven voeren, door gebiedsgerichte vormen van
bestuurlijk overleg te stimuleren. Onder provinciaal toezicht
bevorderen gemeenten en waterschappen een snelle sanering van alle
risicovolle riooloverstorten in het buitengebied vóór
2005. Een al te vrijblijvende benadering is hierbij ongewenst voor
de volksgezondheid.
04. Eén provinciaal all-in waterschap behartigt onder
provinciale supervisie, zowel de beheers- als zuiveringstaken van
de provinciale waterhuishouding.
05. Het solidariteitsprincipe dient nadrukkelijk te worden
opgenomen in de omslag van de financiering van de
waterschapslasten.
06. Het bevaarbaar houden van de Friese wateren en het onderhoud
van waterkeringen en oevers kost veel geld. De heffing van de
waterschapslasten dient bij It Wetterskip Fryslân te
blijven.
07. Het is te overwegen middels een wettelijke regeling een
vaarbelasting in te voeren en de bruggelden geheel af te
schaffen.
08. Ruimte voor water betekent niet dat de veiligheid van de
gebieden achter de dijken en kaden in het geding is. Wel dat de
volgorde: vasthouden, bergen en afvoeren van overtollig water in
acht wordt genomen.
09. Naast waterbergingspolders dient de noodzaak van nieuwe gemalen
bij IJsselmeer en Waddenzee in samenhang met andere noodzakelijke
veiligheidsmaatregelen en goede afstemming met alle betrokken
overheden nadrukkelijk onderzocht te worden.
5. Milieu
Trends en uitgangspunten
De bijbelse opdracht om te bouwen en te bewaren ligt ten grondslag
aan het provinciale milieubeleid. Dat betekent dat wij de wereld
niet exploiteren, maar dat we haar, volgens goed rentmeesterschap,
moeten beheren. Dit brengt ondermeer met zich mee dat we grenzen
stellen aan onze consumptiebehoefte. De ChristenUnie/SGP
constateert dat prioriteit geven aan economische belangen
desastreuze gevolgen kan hebben voor het milieu en voor de
gezondheid van mens en dier. De ChristenUnie/SGP wil daarom
duidelijke keuzes maken waarbij niet alleen de belangen van onze
generatie tellen, maar ook die van komende generaties.
Op milieugebied is het belangrijk dat er een goede communicatie is
tussen de wetgever en de uitvoerder. Het kan niet zo zijn dat op
papier alles goed is geregeld, maar dat in de praktijk veel wordt
gedoogd. Op het terrein van handhaving van milieuvergunningen past
geen gedoogcultuur. Ook hier geldt: gedogen moet niet mogen.
Lik-op-stuk beleid draagt bij tot het naleven van
regelgeving.
Speerpunten
01. De ChristenUnie/SGP stimuleert duurzame bouw door strenge eisen
te stellen aan bestemmingsplannen. Milieu- en energievriendelijk
bouwen heeft hoge prioriteit.
02. De Provincie moet zorgdragen voor voldoende capaciteit voor het
storten van restafval tegen doelmatige tarieven, zodat storten niet
te voordelig wordt. Ook selecteert de Provincie met voortvarendheid
stortplaatsen voor bagger.
03. De Provincie stimuleert de eigen verantwoordelijkheid en het
milieubewustzijn van burgers en (landbouw)bedrijven door cursussen
en bedrijfsinterne milieuzorg (BIM). Voorlichting en educatie
kunnen kunnen het draagvlak voor verdergaande milieumaatregelen
vergroten.
04. Het provinciale mest- en ammoniakbeleid moet gebiedsgericht en
in interactieve samenwerking met alle betrokken landbouw-, natuur-
en milieuorganisaties worden opgesteld, geëvalueerd en
desgewenst ook aangepast.
05. De Provincie voert een stringent beleid op het gebied van
buitenreclame en horizonvervuiling langs provinciale wegen en in
het open Friese landschap.
06. De sanering van vervuilde bodems moet versneld worden.
Natuurlijk moet verdergaande verontreiniging worden tegen gegaan.
Riooloverstorten passen niet meer in dit beleid.
07. De Provincie werkt krachtig mee aan toepassing van duurzame
energie. Voor zonne-energie lijkt op dit moment meer draagvlak te
bestaan dan voor windenergie. Dat neemt niet weg dat kansrijke
windenergieprojecten niet op voorhand moeten worden afgewezen. Het
provinciale beleid op dit punt dient opnieuw ter discussie te
komen. Plannen op het gebied van zonne-energie verdienen royale
steun van de Provincie.
08. Waar de rijksoverheid steken laat vallen op het gebied van
aaneengesloten gordels met natuurlijke waarden, zoals ecologische
hoofdstructuur en natte as, blijft het provinciale streven gericht
op het verwezenlijken van dergelijke zones.
6. Economische zaken en zonebeleid
Trends en uitgangspunten
Economische ontwikkeling behoort binnen het kader van het
rentmeesterschap van de mens tot de cultuuropdracht om de aarde te
bebouwen en te bewaren. Daarbij willen we echter ook de boodschap
'genoeg is genoeg' uitdragen. De economische, sociale en
culturele dynamiek van de Nederlandse, maar ook in de Friese steden
en industriezones, kunnen een hoge tol eisen in de persoonlijke
levenssfeer. Teveel mensen hebben last van psychische problemen,
arbeidsongeschiktheid en stress. De ChristenUnie/SGP is tegen een
24-uurs economie, met uitzondering van die sectoren waar de aard
van de werkzaamheden (landbouw), de openbare orde, veiligheid, zorg
en vervoer arbeid en dienstverlening noodzakelijk maken. De
samenleving zou haar collectieve rustmomenten, zoals de zondag,
moeten koesteren en verdedigen. Juist in Fryslân, land van
rust en groene ruimte, zou dat een normale zaak moeten zijn!
Werkloosheid blijft onder bepaalde groepen een aandachtspunt.
Vooral langdurig werklozen verdienen bijzondere aandacht. Daarvoor
worden ook provinciale fondsen aangewend. De taken van de Provincie
op sociaal-economisch gebied behelzen ook het scheppen van
voorwaarden voor een optimale ontwikkeling op het gebied van
werkgelegenheid, arbeidsmarkt en bedrijfsleven. De Provincie treedt
daarbij initiërend, stimulerend en coördinerend op.
Speerpunten
01. Landbouw en MKB zijn belangrijke dragers van het economisch
bestel in de Provincie Fryslân. Landbouw is de drager van het
platteland en een gezond MKB de economische peiler van het
stedelijk gebied.
02. De Provincie bevordert in Fryslân maatschappelijk
verantwoord ondernemen, heldere procedures bij milieuvergunningen
en een goed vestigingsklimaat voor bedrijven.
03. De bereikbaarheid van de bedrijfsterreinen over water dient
nadrukkelijk prioriteit te krijgen. Tevens dienen in de
industriële zones meer ondergrondse parkeer- en
multifunctionele overstapplaatsen (transferia) te worden
aangelegd.
04. De ChristenUnie/SGP onderschrijft van harte het tussen Rijk en
Provincie gesloten Langman-akkoord en het Samenwerkingsverband
Noord-Nederland (SNN) en de daarin voorgestelde
ruimtelijk-economische gebiedsindeling tussen:
1. industriële zones: Westergozone op de as Leeuwarden -
Harlingen
en de A7-zone tussen Drachten en Sneek;
2. het stedelijk gebied;
3. het platteland;
alsmede de claim van tien miljard gulden (455 miljoen euro) voor
ruimtelijk-economische versterking van het Noorden. De
ChristenUnie/SGP wil dat dit akkoord door het Rijk onverkort wordt
nagekomen, ongeacht de politieke samenstelling van de
regering.
05. De ChristenUnie/SGP steunt de provinciale convenanten, zoals
het Stadsconvenant met Leeuwarden en de samenwerking met omringende
gemeenten in de Stadsregio en Westergozone, alsmede het A-7
Convenant. Wij stellen daarbij als prioriteiten zaken als
versterking van de eigenheid en verscheidenheid van alle
deelnemende partners, bereikbaarheid, veiligheid, voldoende
woningen voor de woonbehoefte en aansluitend op de werkgelegenheid,
alsmede voldoende multifunctionele centra voor zorg- en
dienstverlening in wijken en dorpen. Maar wij zijn geen voorstander
van prestigeprojecten, die niet passen bij aard en schaal van deze
provincie.
06. De ChristenUnie/SGP is er voorstander van om alle niet
doeltreffende steun aan geldverslindende prestigeprojecten af te
bouwen. Europese, landelijke en provinciale steunmaatregelen aan
economische projecten die kansrijk en realistisch zijn, dienen door
de Provincie als regionale gebiedsautoriteit per gebied in
samenwerking met de betreffende gemeenten te worden
gecoördineerd. (één-loket-functie)
07. De Provincie bevordert, waar dat binnen haar bevoegdheid
mogelijk is, de arbeidsparticipatie van sociaal zwakkere groepen,
zoals personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (gehandicapten,
langdurig werkelozen) en allochtonen.
08. Sociaal-economisch zwakkere regio's, zoals
Noordoost-Fryslân, worden door de Provincie gesteund, door
aanwending van daartoe speciaal ontwikkelde economische
stimuleringsregelingen.
09. De binnenvisserij is een van de overgebleven cultuurhistorische
beroepen in onze provincie. Het verleden heeft aangetoond dat om
een gezond visserijbedrijf in stand te kunnen houden het vissen op
schubvis noodzakelijk is. Daartoe moet de Provincie het overleg
tussen binnenvissers en sportvisorganisatie (VBC) stimuleren, zodat
er een relatie ontstaat tussen economisch gewin en de
beheersvisserij. Visstroperij moet hard worden aangepakt.
10. De Provincie stimuleert agrarisch en cultuurtoerisme en gaat
die vormen van recreatie tegen, die geluidshinder en onveiligheid
in de omgeving veroorzaken.
11. Er dient bijzondere aandacht te zijn voor de aspecten promotie,
onderzoek en voorlichting bij toerisme en recreatie, waarbij bij
voorkeur een provinciale VVV een belangrijke rol vervult.
7. Landbouw en Landelijk gebied
Trends en uitgangspunten
De agrarische sector is vanwege de voedselvoorziening, het
natuurbeheer, recycling en als leverancier van grondstoffen van
onmisbare betekenis voor onze samenleving. De sector verdient een
volwaardige plaats te behouden in de Provincie Fryslân.
Daarom komt de ChristenUnie/SGP in deze Statenperiode met een
landbouwnotitie. Verweving van landbouw, natuur en landschap is
belangrijk voor agrariërs en de ChristenUnie/SGP stimuleert
dit proces waar mogelijk met financiële ondersteuning. In de
huidige moeilijke situatie waarin de land- en tuinbouw verkeren,
mede veroorzaakt door een doorgeschoten schaalvergroting, moet de
Provincie duurzaam perspectief willen bieden. Daarbij is blijvend
de onverbrekelijke band die de landbouw met de schepping verbindt.
Daartoe wil de ChristenUnie/SGP vanuit de bijbelse gerechtigheid en
de opdracht om talenten te gebruiken, zoveel mogelijk agrarische
bedrijven met inbegrip van deeltijd- en hobbyboeren, behouden. Dit
is ook belangrijk voor de werkgelegenheid in de sector en
aanverwante bedrijven. Om de schade van onverantwoorde
overproductie te beperken, zullen we het beleid moeten ombuigen
naar de economie van het genoeg.
Indien de Provincie met het oog op natuurontwikkeling beperkend
beleid opstelt, waardoor agrariërs kunnen worden benadeeld,
moeten er reële vergoedingen gegeven worden. Er moet een
prijsbepaling komen voor grond, zodat stedenbouw (rood) meebetaalt
aan natuurontwikkeling (groen) op basis van de huidige
bestemmingswaarde. De prijs van grond voor natuur moet daarbij
zodanig zijn, dat de boer een gelijkwaardig stuk agrarische grond
terug kan kopen. De ChristenUnie/SGP is verder voor een open ruimte
heffing voor andere dan agrarische bestemmingen. Deze heffing maakt
landbouwgrond duurder, zodat gemeenten gestimuleerd worden om (waar
mogelijk en verantwoord) binnen de bebouwde kom woningen te bouwen,
voordat uitbreidingslocaties in beeld komen.
De Provincie dient het particulier beheer van natuurgebieden te
stimuleren, door er een redelijke vergoeding tegenover te stellen.
De kwaliteit van het beheer moet daarbij voorop staan. Zo nodig
verleent de Provincie een substantiële bijdrage in de aankoop
en het beheer van dergelijke gebieden.
Speerpunten
01. De ChristenUnie/SGP steunt het ingezette provinciale
gebiedsgerichte beleid en bepleit de voortzetting van de
stimuleringsregeling plattelandsprojecten ten behoeve van de kleine
dorpen.
02. Openbaar vervoer op maat van de kern is basisvoorwaarde voor
goede plattelandsontwikkeling.
03. Om de leefbaarheid van het platteland te bevorderen zet de
ChristenUnie/SGP in op een stevige kleine kernenbeleid. Er moet
naar aard en schaal passend bij de kern worden gebouwd. Inbreiding
gaat voor uitbreiding, maar niet alle open plekken lenen zich voor
bebouwing.
04. Samen met gemeenten, bedrijfsleven en ander particulier
initiatief wordt gezocht naar mogelijkheden om basisvoorzieningen
in kleine kernen te handhaven of opnieuw te vestigen.
Daarbij kan gedacht worden aan stimuleringsmaatregelen ten behoeve
van multifunctionele dienstencentra in combinatie met een
streeksuper in de kleine dorpen, mede met het oog op afremmen van
het autogebruik.
05. Vrijkomende agrarische opstallen die door
bedrijfsbeëindiging voor andere doeleinden worden bestemd,
mogen in geen geval de mogelijkheden van de omliggende agrarische
bedrijfsvoering beperken. Tevens moet een omgevingstoets worden
gehanteerd, om verkeers-, stank- en/of lawaaioverlast te voorkomen.
Niet-agrarische bedrijven (zoals autohandel) horen in principe niet
thuis in het buitengebied, maar op de daarvoor bestemde
bedrijventerreinen. De Provincie ziet daarbij op gemeenten toe dat
gedoogsituaties of grondspeculatie worden tegengegaan. Dit om te
voorkomen dat beleggers en projectontwikkelaars massaal agrarisch
gebied opkopen van boeren die hun bedrijf beëindigen.
Fryslân is een agrarische provincie en dient dat te
blijven!
06. De ontwikkeling van biologische en ecologische teeltmethoden en
producten, als verrijking en alternatieve mogelijkheid om de
levensvatbaarheid van de sector als geheel te versterken, dienen
zowel aan de productie- als consumptiezijde te worden gestimuleerd.
Daartoe zou het Provinciebestuur één of meer
stimuleringsprijzen voor innovatieve en maatschappij- en
milieuvriendelijke technologieën en afzetmethoden kunnen
instellen.
07. Tevens kan de Provincie overwegen een subsidie in te stellen
aan verenigingen, die het houden van zeldzame Friese dierrassen die
in de gevarenzone verkeren, stimuleren.
08. Behalve de landbouw in brede zin zijn ook provinciale
instellingen als het Fryske Gea en de Friese Milieufederatie
belangrijke beheerders van de waarden van het Friese landschap. De
ChristenUnie/SGP is voorstander van een integraal beleid voor en
beheer van het Friese landelijk gebied, in samenspraak met alle
belanghebbenden.
09. De ChristenUnie/SGP is warm voorstander van verbreding in de
landbouwsector, om naast de reeds lopende projecten van agrarisch
natuurbeheer andere mogelijkheden te onderzoeken. Nieuwe
maatschappelijke dwarsverbindingen, zoals het initiatief tot
oprichting van een Stichting Vrienden van het Platteland, verdienen
provinciale steun.
10. De ChristenUnie/SGP bepleit de oprichting van een provinciaal
agrarisch steunpunt ten behoeve van boeren die overwegen hun
bedrijf te splitsen, of ter stimulering van een provinciale
"bedrijfsopvolgingsbeurs", om agrariërs zonder
"opvolger" en "opvolgers" zonder bedrijf te
koppelen.
11. Provinciaal overleg met de sector behoort met alle
landbouworganisaties plaats te vinden in een Friese Landbouwraad,
waarin naast NLTO ook RMU, GMV, NAV, NAJK, NMV en de Friese
afdeling van het KLB zitting hebben.
12. Bij instelling van een schadefonds bij extreme
weersomstandigheden, moet als criterium gelden dat bedrijven die
een vergoeding ontvangen, zelf voldoende infrastructurele
maatregelen op het gebied van waterafvoer (rondleggen van kavels en
verkleining van percelen) hebben genomen. Bij niet voldoen aan deze
voorwaarde wordt een korting gegeven.
13. De Provincie gaat in haar ruimtelijk beleid het ontstaan van
megabedrijven in de veehouderij tegen. Provinciale maatregelen op
het gebied van de landbouw worden zoveel mogelijk gericht op het
versterken van de positie van kleinere en middelgrote bedrijven,
bijvoorbeeld door provinciale subsidies aan een passend maximum te
binden.
14. Het voortbestaan van een aan de nieuwe milieu-eisen aangepaste
Veemarkt in of wellicht zelfs beter buiten Leeuwarden, gelet op het
karakter van een veemarkt en de slechte bereikbaarheid, dient in
samenwerking met alle betrokken partijen ook voor de toekomst te
worden veilig gesteld.
15. De glastuinbouw dient verder te worden geconcentreerd in die
gebieden die daartoe geselecteerd en aangewezen zijn, teneinde het
open karakter van Fryslân te vrijwaren van ontsierende
glasopstanden.
16. In 2003 het Jaar van de Boerderij, bepleit de ChristenUnie/SGP
het behoud van zoveel mogelijk kwalitatief karakteristieke
boerderijen, die de identiteit van het Friese platteland mede vorm
hebben gegeven. De Provincie stelt daarvoor ruimhartig een
"Fryske pleatsenfûns" in.
17. De ChristenUnie/SGP is voorstander van voortzetting van de
unieke Friese traditie van 'aaisykjen', met een grotere rol
van de BFVW, waarbij het rapen van kievitseieren uitdrukkelijk is
gekoppeld aan de nazorg voor weidevogels.
8. Zorg, welzijn en cultuur
Trends en uitgangspunten
De ChristenUnie/SGP is van mening dat bij welzijn het provinciale
beleid gericht moet zijn op stimulering en ondersteuning van de
eigen verantwoordelijkheid. De huidige tendensen van
individualisme, vereenzaming, opvoedingsproblemen, zinloos geweld,
criminaliteit, materialisme en verval tot verslavingen, vragen
naast dit voorwaardenscheppend beleid, ook goede en professionele
hulp. Beleid dient niet louter in te steken op problemen, maar ook
op eigen capaciteiten en verantwoordelijkheden. De zorg voor de
jeugd is allereerst een verantwoordelijkheid van de ouders. Als die
het niet meer redden, is professionele hulp nodig - tijdig,
dichtbij en kortdurend.
Onze gehandicapte medemens is eveneens een uniek schepsel van God,
dat binnen zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen in staat
moet worden gesteld zich te ontplooien. De toenemende ontgroening
en vergrijzing in ons land, vraagt ook van de Provincie extra
aandacht.
Kunstuitingen zijn in onze visie niet boven God en Zijn gebod
verheven, maar behoren tot de gaven die God aan mensen geeft. Kunst
en cultuur verdienen een grote uitingsvrijheid. Maar de
ChristenUnie/SGP is er voorstander van dat in het provinciale
subsidiebeleid normerende voorwaarden aan de toekenning van een
stimuleringsbijdrage worden verbonden.
Op het gebied van zorg en welzijn is een vermindering van
verkokering in regelgeving noodzakelijk. Het beleid dient gericht
te zijn op de vraag naar zorg. Samenwerking van uitvoerende
organisaties moet beloond worden. Niet de continuïteit van de
instelling moet centraal staan, maar het resultaat naar de burgers
toe. De ChristenUnie/SGP wil sociale gerechtigheid voor allen in de
Friese samenleving.
Speerpunten
01. De Provincie bewaakt het proces van overleg en samenwerking
tussen maatschappelijke organisaties en steunfunctieorganisaties op
het terrein van zorg, welzijn en cultuur en stimuleert een
interactieve inbreng.
02. Het instrument van de regiovisie moet wettelijk worden
verankerd en versterkt, om daarmee regionale vraagstukken op het
gebied van zorg en welzijn doelmatig te kunnen coördineren en
regisseren.
03. Uitdrukkelijk dient vanuit het oogpunt van vraaggestuurde zorg
en hulpverlening ook voldoende plaats te worden geboden aan
identiteitgebonden zorg- en hulpverleningsinstellingen.
04. Voor het oplossen van knelpunten in de zorg stelt de Provincie
jaarlijks een zorgbudget vast, om concrete projecten en
activiteiten op het terrein van de zorg te subsidiëren.
Daarbij kan gedacht worden aan projecten en activiteiten op het
terrein van volksgezondheid, gehandicaptenbeleid, ouderenbeleid,
palliatieve zorg, jeugdhulpverlening en maatschappelijke zorg, die
gericht zijn op concrete verbeteringen van het voorzieningenniveau
in de Provincie Fryslân.
05. Herkenbare en laagdrempelige jeugdzorg dichtbij de zorgvrager,
door decentrale consultatiepunten in de provincie, vinden wij
belangrijk. Bij deze vorm van jeugdhulpverlening moeten ook
landelijk werkende (identiteitsgebonden) organisaties betrokken
worden.
06. De ChristenUnie/SGP pleit voor preventieve jeugdzorg. Het is
zaak om vroegtijdig achterstand en eventuele ontsporing aan te
pakken. Samenwerking met gemeenten, scholen en jeugdhulpverlening
is hierbij van groot belang. Onderzoek naar nieuwe mogelijkheden om
aan de vraag naar pleeggezinnen te voldoen is gewenst.
07. De ChristenUnie/SGP stimuleert de zogenaamde mentorprojecten om
schooluitval tegen te gaan. Tevens dient de Provincie in haar
beleid bijzondere aandacht te schenken aan specifieke doelgroepen
zoals zwerfjongeren, verslaafden, jonge asielzoekers en allochtone
jongeren.
08. De ChristenUnie/SGP maakt zich sterk voor extra aandacht voor
de huisvesting en zorgverlening voor ouderen. Waar mogelijk moet de
Provincie projecten ondersteunen en stimuleren, waardoor ouderen
langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Te denken valt aan
aanpasbaar bouwen van leeftijdsonafhankelijke woningen,
multifunctionele zorgcentra, netwerken van ouderensteunpunten en
dergelijke nuttige initiatieven.
09. Zorg op maat is heel belangrijk. Daarom moet er goed overleg
zijn tussen Provinciebestuur, gemeenten, zorgaanbieders,
ouderenbonden en het PPCP (Provinciaal Patiënten Consumenten
Platform). Tevens worden initiatieven om te komen tot het oprichten
van hospices van harte ondersteund. Ook de positie van allochtone
ouderen verdient bijzondere aandacht.
10. De Provincie heeft een planningstaak op het gebied van het
stichten van dagverblijven en gezinsvervangende tehuizen voor
gehandicapten. De ChristenUnie/SGP wil dat de Provincie ruimte
blijft scheppen voor instellingen om op basis van een eigen
identiteit te kunnen blijven functioneren.
11. De Provincie kan een stimulerende en faciliterende rol spelen
in het tot stand komen van zorgboerderijen, waar
(ex-)psychiatrische patiënten, verslaafden, (verstandelijk)
gehandicapten of ouderen een zinvolle dagbesteding wordt geboden.
Tevens zal de Provincie haar regisserende taak als intermediaire
overheid waar moeten maken, om het toenemende daklozenvraagstuk
provinciebreed in kaart te brengen. In samenwerking met
hulpverleningsinstellingen zoals GGZ-Friesland en SMO De Terp,
alsmede Zorgverzekeraars en gemeenten moet het Provinciebestuur
zorgdragen voor doeltreffende facilitering van de hulpverlening,
zodat in de vraag naar deze intensieve vormen van begeleiding kan
worden voorzien en wachtlijsten worden ingekort.
12. Persoonsgebonden budgetten voor meerdere groepen vragen
bijzondere aandacht van de Provincie. De ChristenUnie/SGP wil zich
hier hard voor maken.
13. In samenwerking met het Rijk, gemeentelijke overheden en
allochtone zelfhulporganisaties bevordert de Provincie de
inburgering en integratie van allochtonen in de Friese samenleving.
Achterstanden in onderwijs, werkgelegenheid en scholing moeten zo
goed mogelijk worden ingehaald.
14. Het behoud van eigen culturele beleving binnen de grenzen van
de Nederlandse wetgeving is voor de ChristenUnie/SGP het
uitgangspunt. Dat die grenzen ook goed gehandhaafd blijven is in
het belang van verdraagzaamheid en respect tussen de verschillende
bevolkingsgroepen. Wij steunen beleid voor hulpverlening aan
slachtoffers van illegale vrouwenhandel (Aisja).
15. De Provincie Fryslân dient een coördinerende rol te
spelen als het gaat om de opvang van asielzoekers en
vluchtelingen.
16. Ondersteuning van vrijwilligersorganisaties en
deskundigheidsbevordering van vrijwilligers verdienen blijvende
aandacht en financiële steun van de Provincie.
17. Veel respect heeft de ChristenUnie/SGP voor de vele
mantelzorgers in de provincie. Een platform mantelzorg, contactpunt
mantelzorg en steunpunten voor mantelzorgers vinden wij zeer
belangrijk. Blijvende aandacht van de Provincie is nodig.
18. De provinciale ChristenUnie/SGP is voorstander van goede
effectuëring van de Bestuursafspraak Friese Taal en Cultuur
met het Rijk. De positie van het Fries in scholen en samenleving
dient te worden versterkt. Daarbij dienen zowel de provinciale als
de gemeentelijke overheden een voorbeeldfunctie te vervullen. Wij
zijn er voorstander van een taalcursus aan te bieden aan
nieuwkomers. De Stichting GCO Fryslân, de Fryske Akademy en
Omrop Fryslân vervullen een bijzondere, ondersteunende rol
bij de versterking van de positie van de Friese taal en cultuur.
Daarnaast verdienen ook andere regionale talen als het
Nedersaksische Stellingwarfs, het eilander, en het Bildtfries
provinciale steun.
19. Ook de Friese dagbladpers dient een structurele jaarlijkse
provinciale bijdrage te ontvangen voor haar activiteiten ter
versterking van de positie van de Friese taal en cultuur in de
samenleving.
20. Het Fries Museum met zijn huidige karakteristieke panden aan de
Tweebaksmarkt kan naast eventuele nieuwbouw blijven bestaan.
21. De doelen van een meerjarig cultuurbeleid moeten gericht zijn
op vergroting van de cultuurdeelname van afzonderlijke doelgroepen.
Ook moet er meer ruimte zijn voor diverse vormen van
amateurkunst.
22. De Provincie heeft een stimulerende en faciliterende rol op het
terrein van amateursport, in het bijzonder voor Friese
volkssporten, alsmede gehandicaptensport.
23. De ChristenUnie/SGP wil een cultuurdebat bevorderen over normen
en waarden in de kunst en de rol van de provinciale overheid
daarin. Zij bepleit de instelling van een provinciale
adviescommissie ter bevordering van ethiek en maatschappelijke
kwaliteit in bedrijven, cultuur en samenleving. Deze
adviescommissie heeft tot taak gevraagd en ongevraagd te adviseren
inzake:
a. discriminerende en kwetsende uitlatingen voor godsdienstige,
etnische en andere minderheden;
b. tegengaan van vloeken, verbale agressie en schuttingtaal in
media, kunst- en cultuurproducties;
c. bevorderen van de naleving van algemene regels van
maatschappelijk en ethisch normbesef, fatsoen, beschaving,
wellevendheid en respect in de omgang met de naaste en in relatie
tot de overheid.
d. De bijbelse Tien Geboden zijn belangrijk voor een goed
functionerende maatschappij. Wij zijn er van overtuigd dat wanneer
overheid en burgers de woorden van de Bijbel werkelijk proberen na
te leven, het er een stuk beter zal gaan uitzien in de
samenleving.
9. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting
Trends en uitgangspunten
Het ruimtelijk beleid moet mede ten dienste staan van de opdracht
aan de mens om als rentmeester de aarde op een verantwoorde wijze
te ontwikkelen en te beheren. In Fryslân is nog geen gebrek
aan ruimte, maar zover mag het ook niet komen. Daarom dienen we
zorgvuldig om te gaan met de schepping die door God aan ons is
toevertrouwd. Bij het invullen en beheren van de ruimte moet
rekening gehouden worden met de identiteit van het gebied.
Diversiteit en identiteit zijn het waard beschermd te worden.
Fryslân biedt meer dan ruimte en dat moet zo blijven!
Daarnaast streeft de ChristenUnie/SGP naar eerlijke, open en
interactieve bestemmingsprocedures, minder bureaucratie en meer
inventiviteit die recht doet aan de menselijke maat van de
burger.
Speerpunten
01. Een actief provinciaal ruimtelijk beleid dient bij te dragen
aan de kwaliteit van een duurzaam woon- en leefmilieu, waarin elke
inwoner van de provincie binnen de grenzen van eigen mogelijkheden
en verantwoordelijkheden, uitvoering kan geven aan zijn of haar van
God ontvangen rentmeestersopdracht.
02. De relatie tussen stedelijk gebied, industriële zones en
platteland is complex en dynamisch. In ons land wordt deze
duidelijk gedomineerd door de Randstad. In de Provincie
Fryslân wordt deze relatie bepaald door de groen-blauwe
ruimte van het landelijk gebied, doorspekt met honderden (kleine)
dorpen, stadjes en steden, die deze provincie zijn geheel eigen
identiteit geven. De ChristenUnie/SGP steunt het provinciaal beleid
om in samenwerking met alle burgers, bedrijven, maatschappelijke
instellingen en andere overheden deze waarde(n)volle
verscheidenheid in onze mooie provincie te bewaren en versterken.
Het Provinciebestuur ziet er op toe dat de eigen identiteit van
Friese dorpen en steden (beschermde dorps- en stadsgezichten) in
gemeentelijke bestemmingsplannen zorgvuldig wordt
gewaarborgd.
03. De ChristenUnie/SGP stimuleert eveneens het behouden en bewaren
van de karakteristieke verscheidenheid in provinciale landschappen.
Bij instandhouding en onderhoud van historische en ecologische
landschapswaarden dienen bewoners en grondeigenaren te worden
ingeschakeld.
04. Het gebiedsgerichte Streekplan dient waar mogelijk interactief
tot stand te komen. Daarbij zijn afstemming met Provinciaal
Waterhuishoudingsplan, Milieubeleidsplan, Verkeer- en Vervoerplan
en Natuurbeleidsplan als bouwstenen van het nieuwe Streekplan
noodzakelijk.
05. In interactief overleg met de gemeenten en belangenorganisaties
stelt de Provincie landschapsplannen op, waarin een evenwichtige
afweging plaats vindt tussen agrarische en natuurbelangen.
06. Uitwerking en handhaving van Natuurwetgeving en EHS
(Ecologische Hoofd Structuur) dient in zorgvuldig overleg met de
gebiedsoverheden en projectorganisaties plaats te vinden.
07. Bestemmingsplannen dienen naast een waterparagraaf ook van een
ruimtepagina te worden voorzien, waarin verantwoording wordt
afgelegd hoe met de beschikbare ruimte wordt omgegaan. Zeker op
nieuw aan te leggen en nog te revitaliseren bedrijventerreinen kan
veel ruimtewinst worden geboekt. De Provincie stimuleert daarom het
aanleggen van ondergrondse parkeerruimtes en bedrijfsruimtes die
zich daarvoor lenen, zoals distributiebedrijven en
magazijnen.
08. Bij de uitwerking van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening
dienen groene en rode contouren niet als een centraal opgelegd
keurslijf, maar als een decentraal, in samenspel met bevolking en
belangenorganisaties interactief ontwikkelde en gedragen opgave
voor de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te worden
gehanteerd.
09. Naar aard en schaal dient woningbouw ook in kleine dorpen
mogelijk te zijn, waarbij inbreiding, passend in het dorpsbeeld en
herstructurering de voorkeur hebben boven uitbreiding. De
ChristenUnie/SGP steunt het provinciale woonplanbeleid en wijst
ongebreidelde woningbouw op het platteland af.
10. In alle (kleine) kernen moeten voldoende woningen beschikbaar
zijn voor alle ingezetenen. Anticiperend op een toenemende vraag
moeten met name voor senioren, starters en minder draagkrachtigen,
voldoende betaalbare en kwalitatief duurzame (sociale) koop- en
huurwoningen worden gebouwd. Het woningcontingentenbeleid voor
gemeenten dient te worden geëvalueerd.
11. Waar mogelijk moet de Provincie projecten ondersteunen en
stimuleren waardoor ouderen langer zelfstandig kunnen blijven
wonen; te denken valt aan aanpasbaar bouwen als norm,
multifunctionele zorgcentra, een netwerk van ouderensteunpunten en
het bevorderen van de instelling van senioren-adviesraden in elke
gemeente.
12. Grootschalige, nieuwe bouwlocaties in Leeuwarden en andere
stedelijke centra moeten bereikbaar zijn met openbaar
vervoer.
13. Duurzaam bouwen wordt maximaal gestimuleerd, door ontwikkeling
en subsidiëring van duurzame, ecologische bouwmaterialen en
energiemaatregelen op het gebied van groene, zon-, wind-, water- en
warmtekrachtenergie.
10. Provinciale financiën en beheer
Trends en uitgangspunten
Bij het besteden van de provinciale middelen is de ChristenUnie/SGP
van mening dat de publieke gerechtigheid uitgangspunt en doel van
het beleid moet zijn. Daarmee bedoelen we dat gemeenschapsgeld om
een rechtvaardige en verantwoorde manier van verdelen vraagt.
De overdracht van rijkstaken aan de Provincie is alleen
aanvaardbaar, als het Rijk de middelen in voldoende mate vergoedt
en de bevoegdheden volledig worden overgeheveld.
De Provincie zet zich in voor een rechtvaardig en verstandig beheer
van de publieke middelen en ziet als een verstandig rentmeester af
van het realiseren van geldverslindende prestigeprojecten.
Invoering van het duale bestuurssysteem brengt met zich mee dat de
Provincie een Rekenkamer instelt. Dit kan, onder instemming van
Provinciale Staten, ook in SNN-verband worden opgezet.
Speerpunten voor financieel beleid
01. De Provincie dient een eigen provinciaal financieel beleid te
kunnen blijven voeren. Naast versterking van de Provincietaken door
verhoging van de rijksbijdrage aan het Provinciefonds, dient er
ruimte te blijven voor het voeren van een eigen provinciaal
belastingbeleid.
02. Bij verhoging van de provinciale opcenten op de
motorrijtuigenbelastingen dient er een voor de burgers
inzichtelijke relatie te worden gelegd met de verbetering van het
provinciaal wegennet en andere infrastructurele projecten.
03. Knelpunten in de ambtelijke bezetting dienen zo spoedig
mogelijk te worden geïnventariseerd en ter kennisgeving aan PS
te worden gebracht. Aan intern onderzoek wordt de voorkeur gegeven
boven kostbare externe expertise, die alleen bij duidelijk
aangetoonde noodzaak in beeld komt.
04. Voor de provinciale ChristenUnie/SGP blijft de
prioriteitsvolgorde bij financiering van nieuwe projecten: eerst
het noodzakelijke, daarna het nuttige en vervolgens het
aangename.
05. De Provincie dient haar Nuon-belangen zo spoedig mogelijk te
verzilveren. De daaruit beschikbare fondsen dienen bij voorrang te
worden ingezet voor de oplossing van bestaande knelpunten in de
provinciale ruimte en infrastructuur, alsmede ten behoeve van de
opheffing van zorg- en werkgelegenheidsachterstanden en voorts
toegevoegd aan de algemene reserve.
06. Het subsidiebeleid behoort terughoudend te zijn, in principe
een bijdrage in het tekort, primair er op gericht om provinciale
steunfuncties en particulier initiatief te stimuleren en dient niet
om samenwerking af te dwingen, als dat ten koste gaat van de
identiteit.
07. Criteria voor subsidieverlening zijn:
a. de activiteiten moeten duidelijk zijn en voldoende particulier
ondersteund;
b. de activiteiten mogen niet in strijd zijn met de normen van Gods
Woord of het recht;
c. er dient nauwkeurig gecontroleerd te worden of het bedrag is
besteed aan de gestelde voorwaarden; onrechtmatig aangewende gelden
worden teruggevorderd.
08. De Provincie Fryslân trekt zich terug uit allerlei
geldverslindende megaprojecten, die naar aard en schaal boven de
Friese maat zijn. De Provincie evalueert haar reserves, fondsen en
voorzieningen regelmatig op aantal, inhoud en doelmatigheid en
stimuleert waar nodig en financieel mogelijk nieuw voor oud beleid.
Duidelijk, zuinig en verantwoord!
Een aantal speerpunten in ons
Provincieprogram:
01. De ChristenUnie/SGP streeft naar morele integriteit in het
provinciaal bestuur;
02. samenwerking van provincie en gemeenten is belangrijk voor een
krachtdadig bestuur.
03. stimulering van provinciale initiatieven gericht op de
bevordering van het gezinsleven en de betrokkenheid op elkaar in de
samenleving;
04. stimulering van grotere veiligheid door optimalisering van de
hulpverleningsdiensten, zoals politie, brandweer en ambulance en
actualisering van de rampenplannen;
05. streven naar duurzaam veilige wegen, bijvoorbeeld door
eenduidige wegmarkering van gelijksoortige wegen en scheiding van
auto- en fietsverkeer;
06. stimulering van aantrekkelijk en effectief openbaar vervoer en
vervoer over water;
07. terugdringing van vervuiling in water en natuur;
08. bevordering van goed rentmeesterschap door duurzame bouw in
dorpen en steden, waarbij rekening wordt gehouden met inpassing in
het landschap;
09. bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen, heldere
procedures bij milieuvergunningen en een goed vestigingsklimaat
voor bedrijven;
10. stimulering van agrarisch en cultuurtoerisme en tegengaan van
sporten en recreatie, die geluidshinder en onveiligheid in de
omgeving veroorzaken;
11. stimulering van gebiedsgericht beleid en leefbaarheid op het
platteland, bijvoorbeeld door een stevig kleine kernenbeleid,
waarbij woningbouw naar aard en schaal voor natuurlijke groei,
ondernemerschap en openbaar vervoer op maat van de kern, mogelijk
moeten blijven;
12. ondersteuning van de ontwikkeling van duurzame landbouw en
verhoging van de kwaliteit van natuur en landschap;
13. stimulering van bedrijfsmatige en maatschappelijke verbreding
in de landbouw, bijvoorbeeld door provinciale subsidiëring van
zorgboerderijen;
14. bevordering van laagdrempelige, toegankelijke en preventieve
jeugdzorg;
15. betrekken van ouders in wijkprojecten en scholen, met het oog
op sociale cohesie en taalachterstanden;
16. de Provincie dient in haar beleid bijzondere aandacht te
schenken aan specifieke doelgroepen zoals zwerfjongeren, jonge
asielzoekers en allochtone jongeren;
17. de Provincie heeft een planningstaak voor dagverblijven en
gezinsvervangende tehuizen voor gehandicapten. De ChristenUnie/SGP
wil dat de Provincie ruimte blijft scheppen voor de eigen
identiteit van instellingen;
18. de ChristenUnie/SGP maakt zich sterk voor extra aandacht voor
de huisvesting en zorgverlening voor ouderen;
19. ondersteuning van vrijwilligersorganisaties en
deskundigheidsbevordering van vrijwilligers verdienen blijvende
aandacht van de Provincie. In het bijzonder mantelzorgers hebben
blijvende aandacht nodig;
20. het behoud van de eigen culturele beleving (identiteit) binnen
de grenzen van de Nederlandse wetgeving, is voor de
ChristenUnie/SGP het uitgangspunt; de Provincie dient een
coördinerende rol te spelen bij de opvang van asielzoekers en
vluchtelingen;
21. de ChristenUnie/SGP wil een cultuurdebat bevorderen over
waarden en normen in de kunst en de rol van de provinciale overheid
daarbij;
22. de Provincie bevordert de Friese taal en cultuur en subsidieert
de instellingen, die zich daarvoor actief inzetten;
23. de ChristenUnie/SGP staat behoud en versterking voor van de
eigen landschappelijke en stedenbouwkundige identiteit in en rondom
de dorpen en steden in Fryslân;
24. de ChristenUnie/SGP pleit voor een duidelijk provinciaal
streekplan, dat interactief van onderop, met veel inbreng van
gemeenten, instellingen, burgers en andere belanghebbenden tot
stand komt;
25. de ChristenUnie/SGP bepleit een evenwichtige spreiding van
koop- en huurwoningen, waarbij met name de categorie van de minima
onder zowel senioren als jongeren en Wao-ers, kans en gelegenheid
om goed te kunnen wonen, moeten krijgen en behouden;
26. het subsidiebeleid behoort terughoudend te zijn, in principe
een bijdrage in het tekort, primair er op gericht om provinciale
steunfuncties en particulier initiatief te stimuleren en dient niet
om samenwerking af te dwingen, als dat ten koste gaat van de
identiteit.
Reacties op 'Verkiezingsprogramma 2003-2007 ChristenUnie/SGP'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.