Verslag 28 april 2023 speerpuntenevent: “Als mensen echt in de problemen zitten”

Tsjitske.png
Door Tsjitske Kok op 26 augustus 2023 om 17:49

Een van de vijf speerpunten voor de ChristenUnie in Heerenveen is “Samen zorgen”. Aandacht voor hulp aan elkaar in het algemeen en meer specifiek voor aandacht voor vrijwilligers en mantelzorgers.

Maar wat als de hulpvraag complex blijkt te zijn? Hoe gaan we om met situaties die escaleren?

Voor deze en andere vragen is een ledenevent georganiseerd met medewerking van een professional.

Inleiding Harold Brouwer

Harold werkt sinds 2019 als wijk GGD’er bij het Team Zorg en Veiligheid binnen de gemeente Heerenveen. Sinds begin 2023 is een collega voor jeugd toegevoegd.

Veel van de aandacht van Harold en zijn collega gaat uit naar de problematiek rond “verwarde personen”. De wijk GGD’er vervult een brugfunctie tussen de domeinen zorg, veiligheid en openbare orde. Vaak wordt verbinding gezocht met de relevante ketenpartners zoals: GGZ Friesland, Zorg- en Veiligheidshuis Friesland, verslavingszorg Noord Nederland, politie en woningbouwcoöperaties.

Bij de problematiek van “verwarde personen” (voor professionals code E33) speelt verslaving een belangrijke rol. Daarom werd in de inleiding daar relatief veel aandacht aan besteed. In Heerenveen lijkt niet meer of minder verslavingsproblematiek dan in de rest van Nederland. Regelmatig zijn er weer nieuwe drugs “op de markt”.

Een paar cijfers uit “Handreiking Drugs” (materiaal intern CU bestuur)

• Op dit moment zijn ca. 30.000 mensen in NL in behandeling.

• 90% van de georganiseerde misdaad is druggerelateerd.

• NL is een belangrijk exportland van drugs.

• Drugs kosten de samenleving de helft van onze politietijd.

• Aanzienlijke kosten bij het voorkomen van milieuschade door dumping.

• 25% van het budget van de GGZ gaat ri. drugsverslaving.

• Vooral kwetsbare kinderen zijn vatbaar voor gebruik van/ handel in drugs.

Meer info via: WNN.NL (Verslavingszorg Noord Nederland)

Discussie en praktische handvatten

1. Afwijkend gedrag herkennen. Bij afwijkend gedrag heb je vaak zelf wel in de gaten dat het “niet klopt” (een “niet pluis gevoel”). Er is in Nederland een cursus van een dagdeel beschikbaar om afwijkend gedrag beter te duiden en daar beter mee om te gaan (MHFA Nederland; cursus wordt ook door Harold Brouwer gegeven). In de MHFA cursus wordt de “BLIZZ” techniek aangereikt bij hulp aan mensen met verward gedrag: Benaderen, Luisteren, Informatie aanbieden, Zoeken naar professionele ondersteuning en Zoeken naar andere vormen van ondersteuning.

2. Omgaan met afwijkend gedrag. Starten met een open houding naar de situatie, zonder te oordelen. Dus verbinding zoeken, luisteren en vragen stellen.

3. Melden van afwijkend gedrag. Het is niet altijd makkelijk om een melding te doen. Het voelt als klikken. We spreken in dit geval van “handelingsverlegenheid”. Er zijn verschillende mogelijkheden om situaties te melden, ook anoniem. Als eerste route wordt aangegeven om de wijkagent op de hoogte te brengen. Verder bestaat het landelijke “meldpunt zorgwekkend gedrag”, te bereiken via 0800-1205.