Provincies moeten eindelijk werk maken van noordelijk trajectabonnement
Drie jaar geleden toonden de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe ambitie met het voornemen voor een trajectabonnement voor bus en trein in heel Noord-Nederland. Tot nu toe is daar weinig van terecht gekomen. De provincies moeten nu doorpakken.
Dagelijks reizen tienduizenden Groningers, Drenten en Friezen met het openbaar vervoer naar hun werk of school. Met de bus, de trein, of een combinatie van beide reizen ze door één of meerdere provincies. Maar waar trein en bus ongehinderd grenzen passeren, is het systeem van abonnementen nog een wereld van gescheiden eilandjes. Grenzen tussen concessiegebieden en verschillende vervoerders zorgen voor een wirwar aan reisabonnementen.
In Fryslân zijn voor het gebruik van bus en trein verschillende abonnementen nodig. Groningen en Drenthe hebben met het noordelijk sterabonnement weliswaar een abonnement voor bus en Arrivatrein, maar voor reizen op de treinverbinding tussen Groningen en Leeuwarden is weer een ander abonnement nodig.
Reizigers die door meerdere provincies reizen of zowel bus als trein nodig hebben, moeten hierdoor onnodig in- en uitchecken en moeten soms meerdere abonnementen aanschaffen voor een enkel traject. Dit is onhandig, duur en klantonvriendelijk. Om abonnementen beter te laten afstemmen op de vraag van reizigers lanceerde de ChristenUnie drie jaar geleden het idee van een noordelijktrajectabonnement. Dit abonnement zou moeten gelden in de drie noordelijke provincies, in elke bus en trein, tussen alle denkbare haltes. Een abonnement dat past bij de reis die je maakt.
Alle drie de provinciebesturen namen dit voorstel op in hun collegeprogramma met de ambitie dit samen op te pakken. Drie jaar later moeten we helaas constateren dat reizigers nog steeds elke dag moeten in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerders en daarom meerdere abonnementen nodig kunnen hebben.
Eerste stap
Voor het introduceren van een abonnement voor heel Noord-Nederland is afstemming tussen de provinciebesturen, vervoerders, de verschillende tariefsystemen en technieken nodig. De introductie van het dalurenabonnement Noord-Nederland, waarmee je sinds begin dit jaar korting krijgt in bus en trein in heel Noord-Nederland, toont aan dat dit mogelijk is. Een eerste stap lijkt hiermee gezet, maar juist de reizigers die elke dag in de spits naar werk of school reizen schieten er niets mee op.
Het is daarom de hoogste tijd dat de provinciebesturen en vervoerders prioriteit geven aan hun ambitie. Stop met het introduceren van eigen abonnementen en stap over eigen grenzen heen. Introduceer gezamenlijk een reisproduct dat niet is gebaseerd op oude systematiek, maar op de vraag van reizigers.
Bij de introductie van nieuwe reisproducten in 2019 is het daarom de hoogste tijd voor een noordelijk trajectabonnement. De inwoners van onze provincies wachten immers al lang genoeg op abonnementen die klantvriendelijk zijn.
Reitze Douma, Roy Pruisscher en Fredric Geijtenbeek zijn Statenlid namens de ChristenUnie in respectievelijk Fryslân, Drenthe en Groningen
Ingezonden Opiniestuk in FD, LC en DvhN
Archief > 2018 > juli
- 25-07-2018 25-07-2018 15:46 - Bus tussen Stadskanaal en Zernike rijdt ook in 2019
- 19-07-2018 19-07-2018 12:37 - ‘Pas maar op daar komt de wolf..’
- 18-07-2018 18-07-2018 23:33 - Natuurbeleid: haalbaar en betaalbaar
- 18-07-2018 18-07-2018 23:30 - Veenweidevisie: Stip op de horizon
- 04-07-2018 04-07-2018 17:43 - ChristenUnie bezorgd over opslag asbest Ecopark
- 04-07-2018 04-07-2018 11:29 - Algemene beschouwingen 2018
- 04-07-2018 04-07-2018 11:08 - Provincies moeten eindelijk werk maken van noordelijk trajectabonnement
- 02-07-2018 02-07-2018 17:18 - ChristenUnie: dag gratis bus en trein na stakingen openbaar vervoer