Jaarverslag 2005 van de fractie ChristenUnie-SGP
"Tussen Kaders en Controle"
Algemeen
Samen bidden, de Kroonbede 2005
Terwijl de meeste Friezen nog ergens op campings en vakantiehuisjes
bivakkeren, lanceren bestuursvoorzitter Jan Greving (ChristenUnie)
en Pé Miedema (CDA), op eerder initiatief van
fractievoorzitter Rein Ferwerda, begin augustus het idee om een
gezamenlijke bidstond te houden bij aanvang van het politieke jaar.
Gezamenlijk, omdat er meer is dat ons als politieke partijen bindt
dan scheidt. We putten uit dezelfde Bron en belijden dat zonder de
zegen van de Here ons werk bij voorbaat gedoemd is te mislukken.
Het plan krijgt steun vanuit de achterban. De bidstond die de naam
Kroonbede 2005 krijgt, wordt gepland op 19 september
De organisatie van de bidstond komt grotendeels voor rekening van
Tienke en een bestuurslid van het CDA. It Aljemint wordt geboekt,
er worden uitnodigingen gemaakt en de pers wordt geïnformeerd.
De opkomst valt wat tegen, maar de sfeer is goed en na afloop wordt
er flink nagepraat. Er worden nog niet direct afspraken gemaakt
voor een Troonbede 2006, maar er is alle reden om aan te nemen dat
de bidstond niet eenmalig zal zijn.
Bijeenkomst noordelijke Statenleden
Eens per jaar komen de leden van de drie
noordelijke Statenfractie van ChristenUnie/SGP bijeen voor formeel
en informeel overleg.
Dit jaar was Fryslân gastheer. Op 7 april ontmoeten de
Groningse, Drentse en Friese politici elkaar op het Provinciehuis
in Leeuwarden. We spreken over de samenwerking in het SNN
(Samenwerkingsverband Noord Nederland), de status van de Waddenzee,
de landbouwnotitie van de ChristenUnie/SGP Fryslân, de
Zuiderzeelijn en het Streekplan / omgevingsplan van de noordelijke
provincies. Er blijkt veel overeenstemming in denken. Wel
verschillen de fracties van mening over de modaliteit waarin de
Zuiderzeelijn moet worden aangelegd. Groningen kiest voor de meest
vergaande variant, de magneetzweefbaan (MZB) terwijl Fryslân
alle opties open houdt buiten de MZB, die gewoon veel te duur is.
Het noordelijke overleg wordt afgesloten met een hapje en een
drankje.
Op werkbezoek
Het Stellingwerf College in Oosterwolde
Een paar keer per jaar proberen de Statenleden op bezoek te gaan
bij een instelling of bedrijf in Fryslân. Zo waren fractie en
fractiemedewerkers op 19 januari 2005 op bezoek bij het
Stellingwerf College in Oosterwolde, een openbare
scholengemeenschap voor Atheneum, Havo en VMBO. Met rector mevrouw
H. Broers en studiehuisleider onderbouw B. Visser voeren we een
openhartig gesprek over de aansluiting van basisonderwijs op het
VMBO. Ook spreken we over de nieuwbouwplannen van het Stellingwerf
College. We worden ruim geïnformeerd over nieuwe vormen van
onderwijs en nemen een kijkje in de klaslokalen.
Adviesbureau Ekwadraat in Berlikum
De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP is
geïnteresseerd in bedrijven die duurzaam en innovatief
ondernemen. Reden genoeg om op 30 maart een bezoek te brengen aan
het adviesbureau Ekwadraat, een jong bedrijf in Berlikum. We
spreken er met oprichter en directeur Douwe Faber.
In een paar jaar tijd heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een
belangrijke partner als het gaat om het ontwikkelen van duurzame
energie. Zo staat Ekwadraat aan de wieg van een biogasinstallatie
in Hallum. De installatie verwerkt koeienmest samen met
bijproducten tot biogas dat na behandeling aan het publieke net
geleverd wordt. Ook is Ekwadraat betrokken bij een innovatief
project in de glastuinbouw waarbij zonnewarmte in de zomer en kou
in de winter wordt opgeslagen voor respectievelijk verwarming en
koeling.
Paalrot door peilverlaging
Een brief van de Belangen Vereniging Funderingsproblematiek
Lemsterland (BVFL) is voor de Statenfractie van ChristenUnie/SGP
aanleiding om op 25 mei een bezoek te brengen aan woningen in
Oosterzee en Echten. Harry Brinksma van de BVFL spreekt ons eerst
bij over de problematiek. Daarna brengen we een bezoek aan een
woning die door de waterpeilverlaging te kampen heeft met ernstige
verzakking en scheuren in de muren. Door de peilverlagingen van het
Wetterskip Fryslân staan de houten funderingspalen onder de
woningen niet langer onder water. Daardoor verrot de bovenkant van
de palen met als gevolg verzakking en diepe scheuren in de
muren.
De fractieleden zijn onder de indruk van de schade en besluiten de
discussie over het Streekplan aan te grijpen om de
funderingsproblemen onder aandacht van Provinciale Staten te
brengen. In de commissie Lân, Loft en Wetter vraagt Otto van
der Galiën de Provincie een inventarisatie te maken van de
schade. De fractie stuurt een persbericht naar de Friese media over
de kwestie.
Aansluitend aan het bezoek aan Oosterzee en Echten gaat een deel
van de fractie naar Lemmer voor een lunchgesprek met wethouder J.
van der Pal. Op de agenda staat de overlast van een varkensmesterij
in de Noordoostpolder en de onenigheid met de Provincie over
aanpassing aan de Zeilroedebrug in het kader van het Fries
Merenproject. Het laatste onderwerp geeft Statenlid Albert Oostland
aanleiding tot het stellen van schriftelijke vragen aan
Gedeputeerde Staten.
Groot werkbezoek aan Opsterland
In samenwerking met de ChristenUnie fractie in
Opsterland organiseert de Provinciale Statenfractie van
ChristenUnie/SGP op 16 november een werkbezoek naar deze gemeente.
Het werkbezoek wordt bijgewoond door ruim twintig wethouders,
raadsleden en Statenleden van beide partijen in Fryslân.
Voldoende om een touringcar vol te krijgen die ons door de gemeente
rijdt.
Wethouder Henk Hoen ontpopt zich deze morgen als een goede gids en
voert ons langs dorpsvernieuwingsprojecten en uitbreidingsplannen
in Gorredijk, de waterbergingslocatie Riperkrite bij Tijnje en
langs het Polderhoofdkanaal die de Provincie wil opnemen in het
Fries Merenproject. We zien met eigen ogen waar de gedempte vaart
weer moet worden opengemaakt. En passant wijst Hoen ons nog even
het woonhuis van burgemeester Sicco Heldoorn in De Tynje.
Aan het einde van de morgen maken we een stop bij het
Damshûs, een museum dat goed inzicht geeft in het harde leven
van turfstekers aan het begin van de vorige eeuw. Er werd bittere
armoede geleden, want hoewel er lange dagen werden gemaakt was de
verdienste nauwelijks genoeg om het gezin te kunnen voeden. Het is
niet verwonderlijk dat het socialisme van Domela Nieuwenhuis juist
in deze streek een vruchtbare bodem vond. Zeker ook omdat enkele
landheren zich puissant verrijkten ten koste van de
turfstekers.
Het kerkje in het Damshûs is geheel in stijl ingericht. De
gids vertelt dat de diensten indertijd erg goed bezocht werden.
Maar het blijft de vraag of dat lag aan de troostvolle prediking of
de warme snert die de kerkgangers na afloop kregen.
De lunch wordt geserveerd in het Buorskip in Beetsterzwaag. Ook
burgemeester Sicco Heldoorn prikt een vorkje mee.
’s Middags staat een wandeling op het programma langs de
gereconstrueerde Schans bij Bakkeveen. Het werkbezoek wordt daar
ook afgesloten met een versnapering.
Overleg met wethouders en raadsleden
Het streekplan
Op 6 april roept de Provinciale Statenfractie van
ChristenUnie/SGP de wethouders en raadsleden van beide partijen in
de provincie bijeen voor overleg over het concept Streekplan. In
ontspannen sfeer spreken we over bundeling en concentratie van
wonen en werken en over kwaliteit van de ruimte. De bestuurders
zijn erg tevreden over de status van regiostad voor Dokkum. Ook de
ChristenUnie/SGP heeft zich hiervoor hard gemaakt.
Er blijkt spanning te bestaan tussen de vrijheid van gemeenten om
over hun eigen ruimte te beslissen en de regierol hierin van de
Provincie. De bestuurders erkennen dat gemeenten bij aanvragen voor
bedrijfsuitbreiding of bedrijfsvestiging wel eens teveel water bij
de wijn willen doen om werkgelegenheid voor het gebied te behouden.
Zo wordt ongewild verrommeling van het landschap in de hand
gewerkt.
De pijn is er vooral bij bestaande bedrijvigheid in de dorpen,
stellen de bestuurders. De provincie kan de bedrijven wel als
landschapontsierend karakteriseren; de plaatselijke bevolking denkt
daar veelal anders over. Zij vinden hun broodwinning in de
aanwezigheid van de bedrijven.
Ook spreken de bestuurders over het aanwijzen van het Nationale
Landschappen in Zuidwest Fryslân en de noordelijke Wouden.
Vooral de term ‘migratiesaldo nul’ doet de bestuurders
vrezen dat het gebied op slot gaat. De Statenleden beloven daar
tijdens de behandeling het Streekplan aandacht voor te zullen
vragen.
Bestuurkracht van gemeenten
Begin 2005 hebben alle gemeenten in Fryslân hun eigen
bestuurkracht gemeten door midden van een zelfevaluatie. De
uitkomsten daarvan waren nogal divers. Verschillende gemeenten
bleken ondermaats te presenten.
De Staten willen in beeld brengen waardoor de bestuurkracht per
gemeenten zo verschilt en formeerden een werkgroep van
fractievoorzitters. Rein Ferwerda maakt ook deel uit van deze
werkgroep. Hun bevindingen leggen ze neer in het rapport Kaders
voor Kwaliteit.
De fractie stelt het op prijs te weten wat de bestuurders in de
Provincie vinden van het project Bestuurlijke Organisatie en het
rapport Kaders voor Kwaliteit van de werkgroep. De reacties zijn
niet mals. ‘Waar bemoeit de Provincie zich mee’ en
‘laat de Provincie zich richten op de eigen kerntaken. Dat is
al zwaar genoeg’, is de teneur van de reacties. De
bestuurders zien in het project een verkapte poging om de geesten
rijp te maken voor een nieuwe herindeling in Fryslân.
De bestuurders stellen dat gemeentes zich jaarlijks al moeten
onderwerpen aan tal van controles en visitaties. Het zou goed zijn
als de Provincie eerst de bevindingen daarvan zou inventariseren
voordat er een nieuwe visitatiecommissie wordt opgetuigd. Otto van
der Galiën belooft deze suggesties mee te nemen.
Centrale As
Het gesprek over de Centrale As met wethouders en
raadleden uit Tytsjerksteradiel, Dantumadeel en Dongeradeel op
vrijdagmiddag 2 december wordt niet gehouden in het Provinciehuis,
maar zeer toepasselijk in het gemeentehuis van Dongeradeel in
Dokkum. Over de noodzaak van aanleg van de Centrale As die loopt
van Nijega tot aan Dokkum is iedereen het eens, maar over de
inrichting van de weg blijkt verschillend te worden gedacht. Ook
over het tracé staan de neuzen niet dezelfde kant op. Een 80
of 100 kilometerweg, verdiept aangelegd of niet, dubbelbaans of
enkelbaans? We komen er niet helemaal uit. Voor de Provinciale
Statenfractie staat de verkeersveiligheid van de weg voorop. Verder
vinden we het belangrijk dat de verstoring van het landschap
beperkt blijft.
Persoonlijke noten
Persoonlijke noten van de fractievoorzitter Rein
Ferwerda
Algemeen
Het afgelopen verslagjaar is een bewogen jaar
geweest. En dan denk ik in de eerste plaats aan de ontzettende
natuurramp met honderdduizenden slachtoffers door de tsunami in
Zuidoost-Azië, kort voor de jaarwisseling 2004-2005 en de
provinciale bliksemactie voor financiële hulpverlening begin
2005. Maar ik denk ook aan enkele sterfgevallen in de regio, van
oud-GPV-collega Tamme Spoelstra en de vrouw van oud-collega Harrie
Nauta. Een jaar met hoogte- en dieptepunten in het fractiewerk en
met veel organisatorische rompslomp vanwege de opgelegde
veranderingen in de adviesstructuur. Een jaar met de nodige
politieke dynamiek door het ingezette Kabinetsbeleid en de
uitdagingen daarvan voor de provinciale politiek. Het provinciaal
CDA wil bijvoorbeeld een overigens zeer behartenswaard provinciaal
fonds in het leven roepen, om de armoede te bestrijden die mede
door het discutabele sociale beleid van het Kabinet Balkenende II
is toegenomen. Binnen het CDA bestaat hierover intern verdeeldheid.
Het begint er ook steeds meer op te lijken dat er geen draagvlak in
de Tweede Kamer is voor de MZB-variant van de Zuiderzeelijn. Maar
er moet natuurlijk wel wat gebeuren, om ook Drachten aan het goede
spoor te krijgen. Lightrail of toch de Superbus van Wubbo Ockels?
En regiostad Dokkum door de Centrale As (als 100 km-variant wel te
verstaan, anders is het weggesmeten geld) zo snel mogelijk
verbinden met de rest van de wereld. 2005 was echter vooral een
jaar waarop ik met dankbaarheid kan terugzien, omdat ik mijn werk
in Provinciale Staten van Fryslân voor alles zie als een van
God gegeven mogelijkheid om Hem en de Fryske mienskip te dienen.
Een jaar waarin wij ons ook als ChristenUnie/SGP-statenfractie
tezamen met het CDA, rond Prinsjesdag hebben mogen bezinnen op het
politieke werk voor het begrotingsjaar 2006. In kort bestek laat ik
enkele highlights uit 2005 de revue passeren, om met een doorkijkje
naar 2006 te besluiten.
De Strategische Agenda voor Noord-Nederland
De nieuwe Strategische Agenda voor het Noorden
betekent een trendbreuk met het sedert 1997 op basis van het
bekende Langman-akkoord ingezette Kompas-beleid, om het
ruimtelijk-economische faseverschil tussen Noord-Nederland en de
Randstad weg te werken. Werd er toen nadrukkelijk ingezet op het
wegwerken van achterstanden, nu is het neoliberale parool: versterk
de sterke regio’s. Voor het Noorden betekent deze
beleidsomslag, dat er nu nadrukkelijk moet worden ingezet op de
potentieel sterke economische kwaliteiten in het Noorden. Voor de
Strategische Agenda betekent dit:
1. Versterken van de kenniseconomie in de kernzones.
2. Versterken van de kwaliteit van het vestigingsklimaat in de
steden.
3. Versterken van de ruimtelijke vitaliteit van het
platteland.
Daarbij zijn innovatie en duurzaamheid de toverwoorden. Voor
duurzame energievoorziening biedt het Noorden kansen met
windenergie-, aardgas- en puur plantaardige olieprojecten. Benutten
we die kansen wel voldoende? Onze Noordelijke statenfractie heeft
hierbij nadrukkelijk gewezen op de toenemende tweedeling tussen
participanten en non-participanten aan de kenniseconomie en daarom
blijvende aandacht voor de uitvallers in de kennis-ratrace. En geen
uitverkoop van de maakindustrie. Ook het afkappen van Noordelijke
ESF (Europees Sociaal Fonds)-projecten door het Kabinet Balkenende
II baart ons zorgen. Tezamen met het CDA heeft onze fractie hier
schriftelijke vragen over gesteld.
Het Sociaal Investerings Fonds en Jeugdzorg
De groeiende groep van kanslozen, gehandicapten,
uitkeringsgerechtigden en sociaal zwakkeren zijn echter niet de
primaire doelgroep van het nieuwe provinciale sociaal beleid. Een
provinciaal armoedefonds blijkt helaas hard nodig. De regiovisies
voor het provinciale zorgbeleid gaan in 2006 op de helling. Met
name de gedateerde GGZ–regiovisie is onderwerp van
schriftelijke vragen van de fractie geweest. In 2005 zijn het
Sociaal Investerings Fonds en de nieuwe Jeugdzorgwet in werking
getreden. Ook in Fryslân is er zorg over de toenemende
meldingen van kindermishandelingen en de terugdringing van
identiteitsgebonden jeuggdzorg. De ChristenUnie/SGP heeft gepleit
voor inschakeling van de expertise van het Leger des Heils bij
jeugdreclassering.
Bestuurlijke Organisatie
Als voormalig lid van de Bestuurlijke Organisatie
Commissie (BOC) heb ik mij breed kunnen oriënteren op de
problematiek van de bestuurlijke schaal van gemeenten. Zoals bekend
was er het afgelopen jaar, maar zeker ook in de
Nieuwjaarstoespraken van burgemeesters, weer veel te doen over de
bestuurlijke organisatie van Friese gemeenten. Met name Noordwest-
en Zuidwest-Fryslân staan hoog op de bestuurlijke agenda van
GS. Zowel gedeputeerde Ploeg als ook burgemeester Dales van
Leeuwarden en niet te vergeten burgemeester en oud-gedeputeerde
Sicko Heldoorn zijn het er hartgrondig over eens dat ze het niet
met elkaar eens zijn. Maar over één ding zijn de
meeste burgemeesters het wel eens: geen visitatie, er zijn al
genoeg pottenkijkers in gemeenteland. Overigens blijken kleine
gemeenten als bijvoorbeeld Ferwerderadiel hun zaakjes goed voor
elkaar te hebben. Maar zonder samenwerking op belangrijke
beleidsterreinen zoals milieu en sociale zaken gaat het echt niet
meer. De NOFA-gemeenten zijn hierin een goed voorbeeld. Onze
fractie stemde verdeeld over de BOC-voorstellen, maar heeft een
gezamenlijke zienswijze op schaalvergroting: nooit afdwingen,
gemeenten moeten er zelf echt wel om vragen.
Waddenfonds en Waddenacademie
Onze fractie wil een goede benutting van de kansen
die zowel het Falcon- als het Waddenfonds aan Fryslân biedt.
Daarover willen we dit nieuwe jaar de mogelijkheden bekijken en
voorstellen doen. Zo zijn we voorstander van de vestiging van een
Waddenacademie in Leeuwarden. Maar het moet niet zo zijn, dat er
teveel versnippering plaatsvindt tussen de Hogescholen en
interuniversitaire topinstituten als Cartesius, Wetsus en de
Waddenacademie. Wij hebben altijd gepleit voor een Universiteit
Fryslân, met bijvoorbeeld de Fryske Akademy en de
Kenniscampus Leeuwarden als beide poten. Maar wij willen ook een
goede aansluiting tussen hoger onderwijs en bedrijfsleven. Een
Fryslânfûns biedt nieuwe kansen!
Ondernemende staten
Als deelnemer aan het project Ondernemende Staten
ben ik sinds eind 2005 in goed overleg met het bestuur van
VNO-NCW-Noord en onze wethouders en raadsleden, bezig met een
initiatiefvoorstel over vermindering van de provinciale regelgeving
en inschakeling van arbeidsgehandicapten. Op 17 mei 2006 is het
laatste voorstel door de collegepartijen enigszins geamendeerde
voorstel unaniem door de Staten aangenomen. Versterking van
werkgelegenheid, onderwijs, woningbouw, duurzame energie, OV,
betere bereikbaarheid en toeristisch-recreatieve ontwikkeling van
de cultuurhistorische en ruimtelijke kwaliteiten (Streekplan!) van
Fryslân, staan hoog op mijn politieke verlanglijstje voor
2006. Daarnaast natuurlijk een overtuigende verkiezingswinst voor
de ChristenUnie bij de komende gemeenteraadsverkiezingen op 7
maart. En vanzelfsprekend een fractieteam dat groeit in
saamhorigheid en betrokkenheid, met respect voor ieders inbreng en
wijze van politiek bedrijven. Eenheid in verscheidenheid, dat is
mijn parool voor 2006. Als overtuigd ChristenUnionist weet ik mij
daarbij afhankelijk van Hem aan Wiens zegen het al is gelegen. Die
zegen wens ik van harte toe aan mijn fractiegenoten en alle
collega’s in raden en besturen in Fryslân!
Persoonlijke noten van Albert Oostland
Het jaar 2005 begon ongewoon hectisch in de Staten. Eigenlijk werd
het jaar 2004 chaotisch afgesloten. In de beslissende fase van punt
MKZ-noodfonds had de ChristenUnie/SGP fractie ontdekt dat in de
besluitenlijst van GS niet te vinden was dat er over het MKZ
noodfonds een formele beslissing in GS genomen was. In een derde
ronde, door ons aangevraagd, konden GS niet hard maken dat er een
besluit genomen was. Er ontstond grote opwinding in de staten. De
Omrop opende ’s ochtends de actualiteitenrubriek met
crisisdreiging in GS. Pas laat de volgende dag werd aan PS een
mailtje toestuurd waaruit zou moeten blijken dat GS wel degelijk
een besluit hadden genomen. Onduidelijk bleef echter wat het
besluit inhield. De gezamenlijke oppositie-partijen dwongen
vervolgens een extra statenvergadering af, waarin de
ChristenUnie/SGP een hoofdrol kreeg toebedeeld. De coalitie peinsde
er echter niet over het college te laten vallen en stond als een
muur om GS. De afloop was wat ons betreft onbevredigend, maar de
schrik zat er goed in bij de coalitie.
In de PS vergadering van 2 februari wordt gesproken over de
bevindingen en aanbevelingen van de statenwerkgroep onderwijs. Onze
insteek in het debat is dat positief gewaardeerd moet worden dat de
werkgroep de problemen in het basisonderwijs goed in kaart heeft
gebracht, maar dat ze zich verre moet houden van het op zich nemen
van verantwoordelijkheden die haar niet toekomen. Stimuleren waar
het kan en knelpunten wegnemen waar het mogelijk is, prima, maar de
provincie moet zich niet mengen in zaken waar ze geen verstand van
heeft en op terreinen waar geen bevoegdheden voor haat liggen. In
de wandelgangen is veel waardering voor onze inbreng.
Soms kan een discussie verrassend verlopen. Op aanvraag van de PvdA
wordt het voorstel van GS om het Polderhoofdkanaal op te nemen in
het Fryske Marrenproject tot B punt verheven. Waarom de PvdA dat
wilde, blijft wat vaag, maar wij slepen er via een amendement een
verbetering uit die met algemene stemmen wordt overgenomen. Door
het als een apart traject op te nemen in het Project wordt het
besluitvormingstraject aanzienlijk vergemakkelijkt. De PvdA
reageerde wat zuur.
Op de vergadering van 18 mei wordt de OV-visie vastgesteld. Met de
PvdA zijn wij van mening dat deze visie veel te weinig ambitie
uitstraalt. Door tal van maatschappelijke organisaties en door o.a.
de Kamer van Koophandel worden wij daarin naderhand gesteund. Wij
doen een poging de staten te bewegen om te komen tot veel
uitdagender vormen van OV. We willen zelfs tijdelijk de
bezuinigingen van het rijk opvangen als dat zal leiden tot meer
vernieuwende vormen van OV. Een krappe meerderheid stemt echter
voor het voorstel van GS, waardoor naar ons idee het Openbaar
Vervoer in een neerwaartse spiraal beland. Uiteraard stemden wij
tegen.
Tijdens de vergadering van 22 juni dienen wij samen met PvdA, CDA
en VVD een amendement in om m.b.t. het geactualiseerde
stadsconvenant Leeuwarden nog voor de behandeling van de begroting
een uitgewerkte toetslijst ter goedkeuring voor te leggen aan PS.
Dat zou ons de mogelijkheid bieden voor projecten te stemmen die
wel onze goedkeuring kunnen wegdragen. Wij zijn o.a. tegen
subsidiëring van gebruikersruimten. Dat was ook de reden
waarom de Leeuwarder CU-fractie tegen het convenant had gestemd.
Onze strategie werkte. We konden tegen dit onderdeel in het
convenant stemmen.
Met genoegen zien we terug op de vergadering aan het einde van het
jaar,waarin wij erin slagen om door middel van amendementen Het
Frysk Miljeuplan 2006-2009 aan te scherpen. Een amendement dat
betrekking had op de visie op het milieu wordt overgenomen door het
college en een ander amendement dat betrekking had op een algemeen
uitgangspunt wordt aangenomen met steun van PvdA, Gr.Li, FNP, GBF
en OFS.
Persoonlijke noten van Otto van der
Galiën
Terugblikken in de politiek is niet een gemakkelijk iets. De
politiek leeft bijna bij de waan van de dag en stilstand is
achteruitgang. Het verleden telt eigenlijk niet meer, alleen
vandaag is belangrijk. Toch een poging om wat herinneringen op te
halen over 2005.
Bladerend door oude agenda’s komen toch een aantal
herinneringen boven. Zo denk ik aan het debat over de bemoeienis
van de provincies met gemeenten. Toen dit plan, wat kort gezegd
neerkwam op bemoeienis van de provincies met gemeenten waar het
niet goed ging, naar buiten kwam, stak er een storm van protest in
gemeenteland op. Bijna alle Friese gemeenten wilden geen extra
bemoeienis van de provincie. We werden met veel brieven en e-mails
bestookt. Ook met de eigen wethouders en raadsleden hielden we over
dit thema een bijeenkomst. En ook hier was de teneur: provincie,
bemoei je met jezelf en laat ons gewoon ons werk doen. De uitkomst
is misschien ook wel typerend voor de politiek. Het voorstel is
behandeld in Provinciale Staten, het is nog geamendeerd en daarna
hebben we er nooit meer iets over gehoord!
Een onderwerp waar we zeker nog wel iets over horen is het
streekplan. Inmiddels loopt het traject om tot de komst van een
nieuw streekplan te komen al een tijdje. Ook vorig jaar hebben de
Staten regelmatig over dit onderwerp gedebatteerd. En het lijkt er
op dat het plan eind dit jaar in de commissie LLW komt en dat het
daarna in de Staten wordt behandeld.
In 2003 is ook in Provinciale Staten het dualisme ingevoerd. En
uiteraard komt er na twee jaar een evaluatie. Deze evaluatie maakte
nogal wat los. Onderdeel van die evaluatie was o.a. een
enquête en aanbevelingen. In het debat over dit onderwerp
kwam onze Commissaris van de Koningin lijnrecht tegenover de staten
te staan. Uiteindelijk dwongen de staten met een motie af, dat de
CdK zich tegen de pers niet meer negatief mag uitlaten over het
dualisme.
Persoonlijke noten van Tienke
Stellingwerf
Voor mij persoonlijk stond 2005 vooral in het teken van de geboorte
van onze zoon, Joost. Joost is in april geboren. Inmiddels kruipt
en staat hij al. We zijn blij dat alles zo goed gaat. Door de
zwangerschap en geboorte en alles wat daarmee samenhangt heb ik de
eerste helft van 2005 weinig gewerkt. Half juni ben ik weer mee
gaan draaien in het provinciale spectrum.
Mijn terugkomst viel samen met de algemene beschouwingen en de
behandeling van de kadernota begroting 2006. Er heerste onder de
vele partijen ontevredenheid over de voorgestelde bezuinigingen van
het college. Vele vonden dat eerst de bezem maar eens door het
ambtelijke apparaat gehaald moest worden voordat we allemaal kleine
instanties de nek om gingen draaien. Er werd ferme taal gesproken
en er kwam een ferme motie van de coalitiepartijen over de
inkrimping van het aantal provincieambtenaren. Daar schrok
gedeputeerde Ploeg toch echt wel even van. Gelukkig wist hij het zo
te regelen dat er een zin in de motie werd aangepast zodat de motie
niet zo schokkend meer was en konden we weer over tot de orde van
de dag. Ja, toen wist ik: “Ik ben weer helemaal terug!”
Ik zou de behandeling van de kadernota waarschijnlijk al weer
vergeten zijn als het niet mijn eerste Statenvergadering na mijn
verlof was.
Persoonlijke noten: Margreet van der Molen
Toen ik in 2003 de overstap maakte van de
journalistiek naar de fractieondersteuning meende ik minder te
zullen gaan schrijven. Maar dat bleek een misverstand.
Met grote regelmaat doet de fractie een persbericht uitgaan. Dat
was ook het afgelopen jaar het geval. Elke actie, of het nu gaat om
schriftelijke of mondelinge vragen, een interpellatie of een
steunbetuiging aan bijvoorbeeld garnalenvissers – laat de
fractie vergezeld gaan van een persbericht aan de regionale en
lokale media. Het schrijven van het persbericht behoort tot mijn
taken. Meestal komt het verzoek voor een persbericht op keurige
kantoortijden, maar als er haast bij is gebeurt dat ook ’s
avonds en in het weekend. Juist die onregelmatigheid en het werken
onder tijdsdruk ervaar ik als charme van het vak. De eerlijkheid
gebied te moeten erkennen dat niet elk persbericht tot
media-aandacht leidt. Maar de meeste berichten van ons halen toch
wel een vermelding in een of meer kranten of in de nieuwsrubriek
van Omrop Fryslân.
Het jaar 2005 was voor mij het jaar om meer thuis te raken in de
Provinciale politiek. Langzamerhand krijg ik wat meer vat op de
onderwerpen en leer me aanpassen aan het trage tempo van
besluitvorming. Ik verbaas me niet meer over de grote bedragen die
gemakkelijk worden uitgegeven, terwijl over kleinere bedragen enorm
kan worden gesteggeld. Soms erger ik me aan partijen die
partijpolitieke belangen laten prevaleren bij het afwegen van een
standpunt. Ik heb het idee dat de ChristenUnie/SGP zich daar niet
schuldig aan maakt, maar helemaal onbevooroordeeld ben ik
niet.
Een leuk onderdeel van het werk vind ik het bijwonen van
werkbezoeken. De Statenleden hebben geen tijd om alle bijeenkomsten
bij te wonen. In voorkomende gevallen wordt dan een
fractiemedewerker afgevaardigd. Werkbezoeken stellen je in de
gelegenheid daadwerkelijk te aanschouwen waar het om gaat. Ook is
er tijdens werkbezoeken gelegenheid te spreken met
betrokkenen.
Het jaar van maand tot
maand
Januari
Spoeddebat om MKZ-fonds
Koud bekomen van de jaarwisseling treffen de leden van Provinciale
Staten elkaar op 3 januari 2005 voor een spoeddebat over de
afwikkeling van het MKZ-noodfonds Anjum-EE. Het is het staartje van
een roerige decembervergadering waarin gedeputeerde Bijman schermde
met een besluit van Gedeputeerde Staten van december 2003, dat
vreemd genoeg onvindbaar bleek. De Staten eisten openheid van zaken
en toen dat er niet kwam dienden ze op initiatief van de
ChristenUnie/SGP een motie van wantrouwen in tegen de gedeputeerde.
Hoewel ook de coalitiepartijen geen goed woord over hadden voor de
handelwijze van de gedeputeerde, ging de motie van afkeuring hen te
ver.
Bijman beloofde de stukken via de koerier bij de Statenleden te
bezorgen. Dat gebeurde enkele dagen later ook, maar het was
onvoldoende om alle Statenleden gerust te stellen. Het spoeddebat
aan het begin van het jaar bracht wel de nodige helderheid waarna
de Staten gerustgesteld hun kerstreces vervolgen.
Februari
Onderwijsachterstand
Uit onderzoek van dr. E.C.M. van Ruyven en de Fryske Akademy blijkt
dat kinderen in Friesland een onderwijsachterstand hebben ten
opzichte van andere kinderen in Nederland. Provinciale Staten
willen daar iets aan doen en formeren uit hun midden een brede
werkgroep die op zoek gaat naar oplossingen. In de werkgroep neemt
ook Rein Ferwerda zitting. Het rapport met aanbevelingen wordt in
de Statenvergadering van februari besproken. Zo is er een voorstel
voor een longitudiaal onderzoek, waarbij een aantal groepen
kinderen gedurende enkele jaren wordt onderzocht om hun
ontwikkeling vast te leggen. Want uit het onderzoek van mevrouw Van
Ruyven was gebleken dat Friese leerlingen die in groep 4 nog een
voorsprong hadden, deze in groep 6 was omgeslagen in een
onderwijsachterstand. Inmiddels is dit mede door de Provincie
gefinancierd onderzoek naar de oorzaken begonnen. Een goede zaak,
vindt Rein Ferwerda, dat het Provinciebestuur op bescheiden schaal
bijdraagt om oorzaken van onderwijsachterstanden bij haar jongste
burgers op te sporen.
Binnen de fractie van ChristenUnie/SGP zijn de meningen verdeeld.
Albert Oostland waarschuwt in zijn bijdrage voor te veel bemoeienis
met het onderwijs. “We hebben daar geen zeggenschap
over”, betoogt hij. Tegelijkertijd signaleert hij dat de
aandacht voor onderwijsachterstand veel heeft losgemaakt op scholen
en bij schoolbesturen. “En dat is positief te
noemen”.
Maart
Frysk
Opnieuw wordt er deze maand gesproken over het onderwijs. Op de
agenda staat een notitie Herziening Frysk in het primair onderwijs,
maar deze notitie is volgens de Staten te mager om over te
beslissen.
Wel willen de Staten praten over de kerndoelen van het Frysk in het
primair onderwijs. Ze dringen er bij gedeputeerde Mulder op aan
vast te houden aan de gelijkwaardigheid van de kerndoelen voor het
Nederlands en het Fries. De gedeputeerde maakt er geen geheim van
de kerndoelen juist gedifferentieerd te willen hanteren. Scholen
krijgen daarmee meer zeggenschap over de zwaarte van de kerndoelen.
In minder Friestalige gebieden kan een ander niveau worden
gehanteerd, terwijl overwegend Friestalige scholen meer met het
Fries kunnen doen.
De fractie van ChristenUnie/SGP stelde al in februari vragen aan
Gedeputeerde Staten over die kerndoelen omdat twee gedeputeerden
zich hierover verschillend hadden uitgelaten. Gedeputeerde
Andriessen stelde voor Omrop Fryslân dat de kerndoelen niet
verlaagd moesten worden terwijl de verantwoordelijk gedeputeerde
het tegendeel beweerde.
Kijkwijzer voor culturele voorstellingen
Tijdens dezelfde vergadering moeten de Staten oordelen over de
provinciale cultuurnota ‘Sels Dwaan’. De
ChristenUnie/SGP is het op hoofdlijnen eens met de beleidslijn van
de Provincie maar dient wel een motie in om een soort van
‘kijkwijzer’ te ontwikkelen voor theatervoorstellingen.
De fractie constateert namelijk dat steeds meer voorstellingen
overgoten zijn met seks, vloekwoorden en grof taalgebruik. Ook
voorstellingen waarbij dat op het eerste gezicht niet te verwachten
valt.
De motie roept een typische Pavlov-reactie op van de kant van de
PvdA. Ook andere partijen menen dat met de kijkwijzer censuur wordt
binnengehaald, terwijl theater het juist moet hebben van vrije
uitingen. Hoe Rein Ferwerda ook beweert dat een
‘kijkwijzer’ geen censuurmiddel is, maar slecht
informatieverstrekking aan de bezoekers, het kan er bij de andere
fracties niet in. Alleen D66 (!) steunt de motie.
April
Reboelje over het Frysk
In maart ondertekent de Commissaris der Koningin zonder medeweten
van de Staten in Dokkum het Uitvoeringsconvenant Fryske taal en
Kultuer 2005 met onderwijsminister Maria van der Hoeven. In het
uitvoeringsconvenant is sprake van gedifferentieerde kerndoelen
voor het Fries in het basisonderwijs . Gedeputeerde Mulder verzuimt
de Staten hierover in te lichten. Ook de tekst van het
Uitvoeringsconvenant komt niet onder ogen van de Staten.
De werkgroep ‘Te Mal’ trekt aan de bel en geeft uiting
aan zijn ongenoegen over het omarmen van de gedifferentieerde
kerndoelen. Vooral omdat de Staten in hun vergadering van maart
hebben aangedrongen op de gelijkwaardigheid. Er is voldoende
munitie voor een stevig robbertje verbaal vechten met de
gedeputeerde.
De gedeputeerde laat via de Friese media zijn tanden zien en dreigt
met aftreden als de Staten niet willen inbinden met hun eis voor
gelijkwaardigheid van de Friese en Nederlandse kerndoelen.
De ChristenUnie/SGP vraagt, ondersteund door FNP en GrienLinks een
interpellatie aan waarin om opheldering wordt gevraagd. De
gedeputeerde is gedwee en trekt het boetekleed aan. Hij erkent dat
hij de Staten eerder had moeten inlichten. ‘It hie net sa
moatten’, sprak hij. De Staten aanvaarden het excuus van de
gedeputeerde, waarmee de kou uit de lucht is.
Het geruzie om het Fries in het basisonderwijs inspireerde Albert
Oostland tot het volgende artikel:
Volgens senator, Hendrik ten Hoeve, moet de provincie de
basisscholen kunnen voorschrijven hoeveel uren Fries ze aan
leerlingen moeten geven. Hij vindt dat “ de FNP der wolris
fûler posysje yn kieze mei as wy wend binne”. De angst
voor de teloorgang van het Fries wordt ingegeven door het feit dat
een dalend aantal Friezen nog Fries spreekt.
De heer Ten Hoeve is niet de eerste die zich zorgen maakt over de
verdwijning van het Fries. In zijn gedicht De Friesche Poëet
beklaagt Piet Paaltjens (+ 1867) zich al over het feit dat de
Friese kinderen niet meer in eigen taal konden zeggen :”Wij,
Friezen, zijn vrij!” En hij vervolgt in de volgende
strofe:
“Naar ploeg en naar koestal vluchtte
Uw taal, eenmaal Holland’s schrik,
Om uw steden te zien verzinken
In allerlei vreemde kwik (opschik)”.
Nu weet ik wel dat de toon van Piet Paaltjens enigszins badinerend
is. Toch zal er een kern van waarheid hebben gezeten in het feit
dat het Fries teruggedrongen was tot een bepaalde laag in de
bevolking. Het is aannemelijk, omdat zijn tijdgenoten deze
opmerking anders niet begrepen zouden hebben. Ook uit de rest van
het genoemde gedicht blijkt dat de Friese cultuur op alle fronten
teruggedrongen lijkt te worden en dat de Friezen zich laten
inpakken door de Hollanders. Waarschijnlijk heeft zich hier het
verschijnsel voorgedaan dat in feite een algemeen menselijke trek
is,namelijk dat men alleen geneigd is iemand te imiteren als men
hem of haar waardeert of bewondert.
In “Nederlandse Taalkunde” van M.C. van der Toorn wordt
het verschijnsel van de Hollandse expansie beschreven. Een
aansprekend voorbeeld vind ik nog altijd, hoe na de val van
Antwerpen, in 1585 door de Spanjaarden ingenomen, de cultuurdragers
van die tijd een goed heenkomen zoeken naar steden als Amsterdam,
Haarlem en Leiden. Met name het ontstaan van de grachtengordels is
aan deze immigranten te danken. Volgens Kloeke, een andere
taalgeleerde, oefenen deze lieden een zekere invloed op de taal
uit. Als voorbeeld noemt hij het verschijnsel van de diftongering.
Diftongering wil zeggen dat een éénklank een
tweeklank wordt dus bijvoorbeeld: muus wordt muis en ys (lees: ies)
wordt ijs. Volgens Kloeke gebruikte de nieuwe import die diftongen
en werden ze in de loop van de jaren door de oorspronkelijke
bevolking overgenomen. Ook het naast elkaar voorkomen van
woordparen als ontvangen/krijgen, reeds/al, spoedig/gauw, waarbij
de eersten in onze oren nog steeds iets deftiger klinken, zou op
deze manier verklaard kunnen worden. De nieuwe import wordt gezien
als rijk en bewonderenswaardig en men gaat deze lieden
imiteren.
Heel anders gaat het met de invloed van het Duits op onze taal.
Vijf jaren bezetting leveren slechts het woord
“bunker”in onze taal op ten koste van het Nederlandse
“kazemat”. Maar de Duitsers hebben hun hielen nog niet
gelicht of een vloedgolf van Engelse woorden en uitdrukkingen
overspoelt ons land. Vrucht van onze zeer geadoreerde
bevrijders.
Nu even terug naar het verhaal van de heer Ten Hoeve. Een dalend
aantal Friezen zou nog Fries spreken. Een onderzoek van Omrop
Fryslân heeft dat aangetoond. Het zou interessant zijn om te
onderzoeken wie die Fries sprekenden dan nog zijn. Als het Fries
inderdaad is teruggedrongen naar “ploeg en koestal” dan
staat het er denk ik niet goed voor. Maar als het Fries wordt
gesproken door een brede laag in de bevolking die men bewondert en
wil navolgen dan zijn de perspectieven gunstig. In dat verband zijn
optredens van de “Kast”en andere Friestalige groepen
van onschatbare waarde geweest. Maar ook het feit dat een aantal
“pommeranten” als burgemeesters, directeuren van grote
bedrijven en instellingen, kunstenaars van naam, officieren van
justitie en last but not least onze volksvertegenwoordigers in
raden en staten het Fries spreken en zich daarvan blijven bedienen,
draagt meer bij aan de verbreiding van het Fries dan welk ander
middel dan ook.
Het voorstel van de heer Ten Hoeve is in mijn optiek het slechtst
denkbare wat het Fries zou kunnen overkomen. Friezen laten zich
niet bekeren met het “zwaard”. De geschiedenis heeft
dat meer dan eens bewezen.
Albert Oostland
(Docent Nederlands en lid van Provinsjale Steaten van
Fryslân
Rotonde
Tijdens de behandeling van de nota Fryslân Fytst maakt Albert
Oostland zich sterk voor uniforme voorrangsregels voor fietsers op
rotondes. Nu is het nog zo dat fietsers in de ene gemeente het
gemotoriseerde verkeer moeten laten voorgaan, terwijl ze op andere
rotondes voorrang krijgen. Hij dient hiervoor een amendement in.
Gedeputeerde Baas zegt toe dat hij in overleg met de gemeenten
nadrukkelijk aandacht zal vragen voor dit punt.
Zoutwinning en bodemdaling
De Staten willen weten welke invloed de zoutwinning in Barradeel
(bij Tzummarum) voor invloed heeft op de verzilting van het gebied.
Een groep verontruste boeren wil de zoutwinning helemaal
stilleggen, maar daarvoor heeft de Provincie geen bevoegdheid. Wel
heeft een commissie uit de Staten zich over de materie gebogen en
besluit tot het instellen van een onafhankelijk onderzoek. Hierin
neemt eerst Albert Oostland zitting namens de ChristenUnie/SGP.
Later neemt Otto van der Galiën zijn plaats in.
Mei
Openbaar vervoer
De Provincie moet jaar in jaar uit geld bijleggen om het Openbaar
Vervoer op het huidige peil in stand te houden. De bijdrage van het
Rijk is structureel te laag. Een werkgroep uit de Staten heeft
daarom opdracht gegeven aan het bureau Flow resulting om een nieuw
plan voor het Openbaar Vervoer in Fryslân te komen. In de
Statenvergadering van mei moet over het rapport van Flow resulting
worden beslist.
De ChristenUnie/SGP is niet enthousiast over het plan dat naast
A-lijnen ook B- en C-lijnen kent. Voor het gebruik van de laatste
lijn moet extra worden betaald en de verwachting is dat er weinig
gebruik zal worden gemaakt van deze voorziening. De
ChristenUnie/SGP heeft steeds gepleit voor behoud van de
leefbaarheid van het platteland van Fryslân. De fractie stemt
daarom tegen het nieuwe OV-plan.
Wel verleent de fractie steun aan een motie van GrienLinks om
65-plussers en kinderen onder de 12 jaar in de daluren vrij vervoer
aan te bieden. Vanwege stakende stemmen wordt het onderwerp
verdaagd naar een volgende vergadering.
Juni
De agenda van de laatste PS vergaderingen voor het zomerreces staat
vol belangrijke punten. Zelfs zoveel dat het niet in een dag kan
worden afgewerkt en er een tweede vergaderdag is gepland waarop het
Streekplan wordt behandeld.
Bestuurskracht
Een van de onderwerpen die in provincie nogal wat stof deed
opwaaien is het Project Bestuurlijke Organisatie. Uit de
zelfevaluaties die de gemeenten begin 2005 over hun eigen
functioneren hadden uitgevoerd, bleek dat de kwaliteit van de
bestuurlijke organisatie nogal eens onder de maat scoort. De
Provincie stelt daarom voor een steviger beleid te voeren om de
kwaliteit van het bestuur te verbeteren. Een commissie uit PS
onderzoekt in 2005 hoe de bestuurskracht van de gemeenten verbeterd
kan worden en legt de bevindingen daarvan neer in het rapport
Kaders voor Kwaliteit. Een van de aanbevelingen uit het rapport is
om een visitatiecommissie in te stellen van wijze mensen die de
bestuurskracht van de gemeenten elke vier jaar moeten
beoordelen.
Op 31 mei houdt de Provinciale fractie vooroverleg met de
raadsleden en wethouders van de ChristenUnie/SGP in Fryslân
over dit punt. De reacties van de bestuurders zijn niet mals.
‘Waar bemoeit de Provincie zich mee’, is de algemene
teneur. Ook spreekt men de vrees uit dat de Provincie de uitkomsten
van de zelfevaluaties zal willen aangrijpen om de geesten rijp te
maken voor een nieuwe herindeling.
Deze boodschap verwerkt Otto van der Galiën in zijn bijdrage
voor PS als hij het heeft over het geringe draagvlak bij gemeenten
om de zelfevaluaties uit te voeren. ‘Er is wel over gemeenten
gesproken, maar niet met gemeenten’, zegt hij. Hij
constateert een kloof tussen de Provinciale en de gemeentelijke
overheid en roept Gedeputeerde Staten op de verhouding met de
gemeenten te verbeteren.
Omdat gemeenten al zeer veel visitaties en inspecties over zich
heen krijgen wil de ChristenUnie/SGP eerst de bevindingen hieruit
inventariseren voordat er een nieuwe visitatieronde wordt gehouden.
Helaas krijgt het amendement onvoldoende steun. Alleen Rein
Ferwerda stemt, als lid van de commissie BOC (Bestuurlijk Overleg
Commissie), uiteindelijk in met de aanbevelingen uit het rapport
Kaders voor Kwaliteit. Albert Oostland en Otto van der Galiën
stemmen tegen.
Garnalenvissers
De fractie van ChristenUnie/SGP heeft al verschillende malen de
noodklok geluid over de positie van de Friese garnalenvissers. Zij
houden het hoofd maar net boven water en er dreigde begin dit jaar
zelfs een faillissement als niet op korte termijn een
garantstelling zou komen.
In antwoord op schriftelijke vragen van de ChristenUnie/SGP-fractie
zegt gedeputeerde Andriessen toe bereid te zijn tot het verlenen
van financiële steun aan de garnalenvissers. Het voorstel tot
steun wordt unaniem aanvaard.
Gaswinning op de Waddenzee
In tegenstelling met de fractie van de ChristenUnie in de Tweede
Kamer blijft de Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP
tegen gaswinning op de Waddenzee. Het gebied is te kwetsbaar en te
waardevol om risico’s mee te lopen. Hoewel de NAM alles in
het werk stelt om gemeenten, provincies en rijk ervan te overtuigen
dat de risico’s voor het Wad verwaarloosbaar zijn, houden we
vast aan het motto ‘bij twijfel niet inhalen’. Veel
beter is het volgens ons om het gas te laten zitten en het oog te
richten op energiebesparing en het aanwenden van alternatieve
energiebronnen.
Algemene beschouwingen
In de Algemene Beschouwingen dringt fractievoorzitter Rein Ferwerda
erop aan goed te luisteren naar de burgers van Fryslân.
Zitten die te wachten op een nieuw Fries Museum en een dure
treinverbinding terwijl het openbaar vervoer steeds verder wordt
uitgekleed en de bestaande musea met nieuwe bezuinigingen worden
geconfronteerd’, vraagt hij zich af. Verder stelt hij voor
een Fryslân fonds in te stellen waarin het gereserveerde geld
voor de Zuiderzeelijn kan worden gestopt. Uit dat fonds kunnen
infrastructurele voorziening, maar ook projecten uit de zachte
sector worden gefinancierd. Het fonds zal ook worden gevoed met
geld uit de voorgenomen verkoop van NUON aandelen.
De voorgenomen opcentenverhoging (het deel van de wegenbelasting
dat direct in de Provinciekas vloeit) met 10 punten gaat de fractie
van ChristenUnie/SGP veel te ver. De fractie vindt 5 punten meer
dan genoeg.
Omdat GS vasthoudt aan de opcentenverhoging met nog eens vijf
punten stemt de fractie tegen de Kaderbegroting 2006.
Streekplan
Tijdens de behandeling van het Voorontwerp Streekplan dient Otto
van der Galiën een motie in die aandacht vraagt voor problemen
met paalrot door verlaging van het waterpeil in het
Veenweidegebied. De gedeputeerde belooft met een notitie over het
Veenweidegebied te komen, waarna de motie wordt ingetrokken.
Fries Museum
In de week voor de vergadering stuurt gedeputeerde Mulder aan een
deel van de Staten een vertrouwelijke notitie met extra informatie
over het Fries Museum. In de mail wordt gevraagd om nog eens 7,5
miljoen euro extra. De mail lekt uit en leidt tot grote
verbolgenheid bij de voltallige oppositie die deze mail niet kreeg.
De ChristenUnie vraagt een interpellatie aan om de gedeputeerde
hierover aan de tand te voelen.
Mulder zegt de notitie aan een deel van de Staten te hebben
voorgelegd als een check of in de notitie inderdaad staat waar de
Staten om gevraagd hebben. Van een geheime notitie is volgens de
gedeputeerde geen sprake.
De oppositie vindt dat echter onvoldoende reden om niet alle
partijen tegelijk te informeren en voelt zich tekort gedaan. Het is
er ‘fier by troch’ oordeelt Ferwerda. Namens de gehele
oppositie dient de ChristenUnie/SGP een motie van wantrouwen in,
die het overigens niet haalt.
Oktober
Falcon
De Provincie Fryslân is eigenaar van een deel van de
NUON-aandelen en wil daar vanaf. Maar zolang de regering in Den
Haag nog geen groen licht gegeven heeft voor de splitsing van het
energiebedrijf in een netwerkbeheerder en een commerciële
poot, kan van verkoop van de aandelen geen sprake zijn. Om toch
alvast over het geld te kunnen beschikken komt de Provincie met een
constructie op de proppen onder de naam Falcon. Daarbij worden de
aandelen feitelijk beleend, zodat de Provincie alvast over extra
geld kan beschikken voor de uitvoering van grote projecten zoals de
Centrale As.
De ChristenUnie/SGP heeft aanvankelijk bedenkingen bij de
betrouwbaarheid van de Falcon constructie. Wat gebeurt er als de
splitsing van aandelen niet doorgaat? En geeft PS niet alle
zeggenskracht over de aandelen uit handen als deze in de Falcon
constructie worden ondergebracht? Welke grote ambities heeft de
Provincie voor de komende jaren en kan er niet beter op de
kapitaalmarkt geld geleend worden? Het zijn vragen waarop de
gedeputeerde onvoldoende antwoorden geeft. Daarom steunt de fractie
een motie van de PvdA om de finale beslissing over Falcon pas te
nemen bij de begrotingsbehandeling in november. Gedeputeerde Ploeg
belooft voor die tijd nog met een notitie te komen waarin hij een
en ander nog eens duidelijk op een rijtje zet. De notitie geeft
uiteindelijk toch de gevraagde duidelijkheid om voor de
Falcon-constructie te stemmen.
Duaal bestuur
Na de verkiezingen in maart 2003 veranderde de werkwijze van
Provinciale Staten van monistisch in dualistisch. De Staten stellen
als gekozen volksvertegenwoordigers de kaders op hoofdlijnen vast
en controleren het door het College gevoerde beleid, terwijl het
College van Gedeputeerde Staten verantwoordelijk is voor het
dagelijks bestuur van de Provincie.
Een brede werkgroep uit de Staten evalueert de praktijk van het
dualisme zoals dat in de Friese Staten functioneert. Namens de
ChristenUnie/SGP neemt Albert Oostland zitting in deze werkgroep.
Aan de hand van een vragenformulier geven zowel de fracties van PS
als GS hun mening over het functioneren van het dualisme in de
Staten. De werkgroep trekt conclusies aan de hand van de uitkomsten
van de enquêtes.
Het blijkt een moeizame taak, niet in de laatste plaats omdat de
voorzitter – Commissaris der Koningin Ed Nijpels – veel
naar zich toetrekt en onvoldoende ruimte schept voor diepgaande
evaluatie. Op verschillende momenten laat hij via de media weten
het dualisme ‘niet leuk’ en ‘mislukt’ te
vinden. Daarnaast wordt het rapport met aanbevelingen van de
werkgroep niet eerst door de werkgroep besproken, zoals wel was
afgesproken. De evaluatie in de Staten verloopt als gevolg daarvan
rommelig en verschillende fracties komen in aanvaring met de
Commissaris.
De ChristenUnie steunt een motie om een vaste statendag in te
stellen. Tot de verkiezingen zal dat nog de woensdag blijven,
daarna donderdag.
November
Nije Fryske Ensyklopedy
De ChristenUnie/SGP herinnert de gedeputeerde in vijf mondelinge
vragen aan een door Provinciale Staten reeds op 15 december 1999
aangenomen motie van de toenmalige RPF/SGP en GPV om een nieuwe
Friese Encyclopedie het licht te laten zien. Tot nu toe is er nog
niets gerealiseerd. De fractie wil daarom voor de zoveelste maal
weten wat de stand van zaken is.
De gedeputeerde laat weten dat het vooral op de financiering vast
zit. Er blijken onvoldoende fondsen voorhanden te zijn en ook de
eigen financiële problemen bij de Fryske Akademy spelen een
rol bij de vertraging van het project. De gedeputeerde verwacht dat
er in maart volgend jaar meer te melden valt. Uiteindelijk komt dit
antwoord na schriftelijke vragen van Rein Ferwerda pas in mei 2006.
Inmiddels is er een uitgever voor het project gevonden en zal drs.
Meindert Schroor van Bureau Varenius, die ook de beoogde uitvoerder
en hoofdredacteur van het project is, de benodigde private fondsen
werven.
Een nieuw Fries Museum
In de fractie wordt stevig gedebatteerd over de bouw van een nieuw
Fries Museum. Dat de museale collectie in een goed depot
geconserveerd moet worden en dat de tentoonstellingsruimten
aantrekkelijk moeten zijn, is voor iedereen wel duidelijk. Maar om
op voorhand in te stemmen met miljoenenverslindende nieuwbouw op
het Zaailand, zoals het college van GS wil, gaat ons veel te
ver.
In de novembervergadering wordt aan PS gevraagd om weer enkele
miljoenen beschikbaar te stellen, nodig om Kompas-subsidie te
krijgen. Dat is een subsidiepot voor de drie noordelijke
provincies.
Belangrijke reden voor de verhuizing van het Fries Museum naar het
Zaailand is het Bonnema-legaat. Deze voormalige Friese architect
bestemde naar verluidt 19 miljoen euro voor het nieuwe Fries
Museum, mits deze op of aan het Zaailand wordt gebouwd. “Is
het een legaat, of een dictaat”, vraagt Rein Ferwerda zich in
zijn bijdrage voor PS af. De fractie stemt uiteindelijk
tegen.
Begroting 2006
De ChristenUnie/SGP kan zich niet vinden in het voornemen van GS om
fors te snijden in het budget voor kunst en cultuur. Tijdens de
hoorzitting voorafgaand aan de Statenvergadering was al gebleken
dat de organisaties beslist niet uit de voeten kunnen met het
verminderde budget. De opcentenverhoging krijgt vanwege onvoldoende
onderbouwing evenmin steun van de fractie. “In een tijd van
toenemende lastenverzwaring voor de burger moet er zeer
terughoudend worden omgegaan met verhoging van provinciale
belastingen”, zegt Rein Ferwerda.
De ChristenUnie/SGP vindt zowel bezuinigen op kunst en cultuur als
de opcentenverhoging onnodig omdat er voldoende ruimte is binnen de
begroting. Alleen al het schrappen van de subsidie voor nieuwbouw
van het Fries Museum zou andere bezuinigingen overbodig
maken.
December
Jeugdzorg
In een nieuwsbrief van de landelijke Jeugdzorgbrigade staat dat
Fryslân verhoudingsgewijs erg veel ambtenaren jeugdzorg telt
ten opzichte van andere provincies. Het verbaast ons in hoge mate
en daarom wordt een interpellatie aangevraagd. Dat is een middel om
een gedeputeerde tijdens een Statenvergadering over het gevoerde
beleid te ondervragen.
Het blijkt allemaal te stoelen op een misverstand. De
Jeugdzorgbrigade heeft zich gebaseerd op verkeerde cijfers, betoogt
gedeputeerde Ploeg. Hij belooft op zeer korte termijn met de juiste
cijfers te zullen komen.
Frysk Miljeuplan 2006-20009
Het Frysk Miljeuplan 2006-2009 is al diverse keren in conceptvorm
door de Staten besproken, als het in december in de finale vorm ter
beoordeling van PS komt. Albert Oostland dient een amendement
(tekstwijziging) in om in het Miljeuplan expliciet op te nemen dat
de Provincie zich tot doel stelt de kwaliteit van de leefomgeving
te verbeteren. In het plan staat nog slechts dat de Provincie zich
inzet voor het behoud ervan. Alle fracties stemmen in met het
amendement waarna het College van GS het tekstvoorstel
overneemt.
Windenergie
Moet er nu wel of niet een uitgebreide evaluatie komen van het
provinciaal beleid Windstreek 2000? Dat is de vraag die PS in de
decembervergadering moet beantwoorden. De ChristenUnie/SGP is
altijd voorstander geweest van alternatieve energie, maar vraagt
zich wel af of windenergie wel de meest energievriendelijke vorm
is. In zijn bijdrage pleit Albert Oostland er voor de blik gericht
te houden op meer duurzame vormen van milieuvriendelijke
energieopwekking.
Reacties op 'Jaarverslag 2005 van de fractie ChristenUnie-SGP'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.