Proef met gratis Openbaar Vervoer
Het initiatiefvoorstel beoogt een proef met gratis openbaar vervoer.
Gearkomste : 6 februari 2002
Wurklistnûmer :
Beliedsmêd :
Utstel : Initiatiefvoorstel PvdA en ChristenUnie/SGP, ter bevordering van
een proef met gratis openbaar vervoer.
Steatekommisje :
Ofdieling :
Registraasjenûmer :
Koarte gearfetting : Het initiatiefvoorstel beoogt een proef met gratis openbaar vervoer.
Inleiding
De auto is onmisbaar voor het Friese platteland. Dit voorstel is dan ook geen aanval op de Friese plattelandsauto, maar …….
Er zijn twee soorten OV, die wij onderscheiden:
1. gratis OV in een stedelijk gebied.
2. gratis OV buiten een stedelijk gebied.
Vervolgens omschrijven wij het doel is van ons voorstel. Daarna hebben wij een kansrijk doelgebied gezocht. Tenslotte doen wij een voorstel om tot een proef te komen.
Gratis OV in een stedelijk gebied
Als gedacht wordt dat daarmee het dichtslibben van een stad voorkomen kan worden, dan is dat een te hoog ideaal. Als je circa 10% van de inzittenden uit het autoverkeer in de bus wilt hebben, heb je een verdubbeling van het bussysteem nodig. Dichtslibben wordt vooral veroorzaakt omdat te veel mensen "gedwongen" worden op hetzelfde moment op dezelfde wegen voort te bewegen. In het bebouwde gebied wordt de capaciteit van het wegennet bepaald door de kruispunten.
Er zijn andere instrumenten nodig om dichtslibben van een stad te voorkomen, zoals verschuiven van werktijden, verplicht wisselen op basis van kenteken, wonen en werken daar waar mogelijk bij elkaar of zo dicht mogelijk bij elkaar, mentaliteit en dergelijke.
Gratis OV in een plattelandsgebied
Als gedacht wordt dat daarmee files worden voorkomen, dan is dat eveneens een te hoog ideaal. Toch kan buiten het stedelijk gebied OV wel meer een rol spelen in het hélpen voorkomen van files. Maar dan moeten er ook meer vrije busbanen komen ook al waar files verwacht kunnen worden.
Bovendien is het belangrijk voor mensen die geen eigen auto hebben.
Doelstelling
1. Niemand mag het excuus hebben dat er geen goed, voor iedereen betaalbaar openbaar vervoer is. Dan hoef je de bovengrondse weginfrastructuur ook niet blijvend op te waarderen (er komt toch geen eind aan zolang de bevolking groeit en de welvaart stijgt; voor de milieuaspecten worden t.z.t. wel oplossingen gevonden).
2. Niemand mag in een fysiek isolement blijven zitten omdat hij/zij geen geld heeft om met het OV ergens naar toe te gaan (stad, kerk, familie, enz.).
Neveneffecten
1. het kan de sociale binding in de maatschappij versterken:
niets is minder afstandelijk dan één persoon in één auto, men heeft alleen contact als men botst!
2. het kan besparen op de aanleg of verbreding van (rond)wegen:
in Hasselt heeft men een voorgenomen rondweg niet aangelegd!
3. het kan besparen op de aanleg van parkeermogelijkheden:
in Hasselt laat de gemeente de aanleg van binnenstedelijk parkeerterrein over aan particulier initiatief!
Kansrijke doelgebieden
In een stedelijk gebied
Leeuwarden zou – als grootste stad - daarvoor het beste in aanmerking kunnen komen. Dit helpt ook tegen files op de invalswegen, mits je met een goed transferium werkt.
Het goedkoopst en gemakkelijkst is te kiezen voor een invalsweg die al voorzien is van een busstrook:
a. de noordelijke invalsweg vanuit Stiens.
b. de invalsweg vanuit Drachten.
Wij kiezen voor de noordelijke invalsweg vanuit Stiens, omdat…….
Dit heeft zonder gratis stadsvervoer al een gunstige uitwerking op het binnenstedelijk verkeer.
In een plattelandsgebied ,
Door een plattelandsgebied te kiezen in combinatie met een invalsweg, kan een proef twee doelen in zich verenigen:
a. het kan de verkeersdruk in de stad verminderen,
b. het kan de files op de invalsweg mee helpen oplossen.
Dit laatste argument geldt met name als geplande wegen (nog) niet zijn gerealiseerd.
Initiatiefvoorstel
Dit initiatiefvoorstel beoogt te komen tot een proef met gratis openbaar vervoer. Wij denken dat lijn 54 Dokkum – Holwerd – Stiens – Leeuwarden v.v. kansrijk is.
Dit betekent zowel ervaring op een plattelandsroute, als een invalsweg van een stedelijk gebied.
A. van der Werf, ChristenUnie/SGP :
A.H.J. Versteeg, PvdA :
MOTIE
Provinciale Staten van Fryslân enz.
hebben kennis genomen
van een initiatiefvoorstel voor een proef met gratis openbaar vervoer,
verzoeken
het College van Gedeputeerde Staten stappen te ondernemen om tot een proef met gratis openbaar vervoer te komen.
Aldus vastgesteld door Provinciale Staten
van Fryslân in hun openbare vergadering
van 6 februari 2002.
, voorzitter
, griffier
Reacties op 'Proef met gratis Openbaar Vervoer'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.