Spoor Leeuwarden-Groningen in provinciale handen?
PERSBERICHT
De Provincie Friesland voert gesprekken met de provincie Groningen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de overname van de spoorlijn Leeuwarden – Groningen. Op korte termijn loopt het contract met de Nederlandse Spoorwegen af. De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP vraagt aan Gedeputeerde Staten om de laatste stand van zaken in deze gesprekken. Ook vraagt de fractie aan GS of deze al heeft nagedacht over de aanbesteding van de spoorlijn.
PERSBERICHT
De Provincie Friesland voert gesprekken met de provincie Groningen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de overname van de spoorlijn Leeuwarden – Groningen. De lijn valt nu nog onder verantwoordelijkheid van de minister. Op korte termijn loopt het contract met de Nederlandse Spoorwegen af.
De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP vraagt aan Gedeputeerde Staten om de laatste stand van zaken in deze gesprekken. Ook vraagt de fractie aan GS of deze al heeft nagedacht over de aanbesteding van de spoorlijn. Tot nu toe besteedt GS het Openbaar Vervoer onderhands aan. Deze onderhandse gunning wordt nu nog toegestaan, maar zal op zijn laatst op 1 januari 2005 wettelijk verboden worden. Mocht GS ook de lijn Leeuwarden Groningen op deze manier willen aanbesteden, dan is enige haast geboden.
Verder vraagt de fractie of GS ook de aanbesteding van de lijn Harlingen – Leeuwarden en de lijn Stavoren - Leeuwarden in de gesprekken wil betrekken. (Einde persbericht)
Achtergronden:
In de Volkskrant van 23 maart en het Friesch Dagblad van 18 maart wordt gemeld dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat praat met provincies over de overname van verschillende spoorlijnen. Ook de spoorlijn Leeuwarden Groningen wordt daarbij genoemd. Op korte termijn lopen de overeenkomsten tussen NS en het ministerie af. In de genoemde krantenartikelen wordt gesteld dat provincies na de overname overgaan tot aanbesteding van de spoorlijnen.
Vragen:
1. Kunt u bevestigen dat u met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie Groningen in gesprek bent over de overname van de genoemde spoorlijn?
2. Wat is de voortgang van deze gesprekken? Kunt u bevestigen dat deze gesprekken op korte termijn worden afgerond?
3. De exploitatie van de spoorlijn vertoont een verlies. In welke vorm wordt dat gecompenseerd als de provincie de spoorlijn overneemt?
4. Tot nu toe maakt de provincie Fryslân gebruik van het systeem van onderhandse aanbesteding. Wettelijk mag dit nog steeds. Hoe zal de aanbesteding voor de spoorlijn Leeuwarden Groningen zijn, als de lijn wordt overgenomen?
5. Op welke manier worden in de gesprekken over de aanbesteding de lijnen Harlingen-Leeuwarden en Stavoren-Leeuwarden meegenomen?
Archief > 2004 > maart
- 30-03-2004 30-03-2004 10:10 - Kruising Broeksterwoude wordt vervroegd een rotonde!
- 27-03-2004 27-03-2004 18:17 - Statenfractie eisen inzicht in financiering aquaducten
- 27-03-2004 27-03-2004 18:14 - Spoor Leeuwarden-Groningen in provinciale handen?
- 24-03-2004 24-03-2004 21:29 - Een nieuwe ChristenUnie-krant!
- 24-03-2004 24-03-2004 20:59 - Hoorzitting verschoven van 24 maart naar 31 maart
- 24-03-2004 24-03-2004 20:56 - Staten van Fryslân of Frysk Parlemint?
- 24-03-2004 24-03-2004 20:52 - Brug Woudsend per uur 50 minuten gesloten voor verkeer
- 24-03-2004 24-03-2004 20:50 - Speculeren of koersen op zekerheid
Reacties op 'Spoor Leeuwarden-Groningen in provinciale handen?'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.