Provincie moet zicht houden op goede klachtenafhandeling in openbaar vervoer
Door het opheffen van het onafhankelijk klachtenbureau voor openbaar vervoer in Fryslân heeft de Provincie onvoldoende zicht op de klanttevredenheid van de reiziger. Dat vindt de ChristenUnie ongewenst. De ChristenUnie vraagt daarom aan het college om maatregelen te nemen zodat ze zicht houdt op de afhandeling van klachten door vervoerders.
Onlangs stelde de ChristenUnie vragen aan het college waarom tot opheffing van het onafhankelijk klachtenbureau is overgegaan. Uit het antwoord bleek dat het aantal verzoeken aan het klachtenbureau sterk was gedaald. De ChristenUnie vermoedt dat dat enerzijds ligt aan verbeterde klachtenafhandeling bij vervoerders, maar ook aan de onvindbaarheid van het onafhankelijk klachtenbureau. "Klagende reizigers krijgen niet altijd een inhoudelijk passend antwoord, waarna ze de weg niet meer weten en zich uiteindelijk neerleggen bij de situatie. We hebben dat beeld helaas van verschillende kanten bevestigd gekregen", zegt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie. "Wij vinden dat de Provincie als verantwoordelijke overheid voor het openbaar vervoer op zijn minst reizigers de mogelijkheid moet bieden om een klacht die niet naar tevredenheid is afgehandeld op een onafhankelijke plek te deponeren. Verwijzen naar een landelijke geschillencommissie is een te grote stap en past daar niet bij".
Archief > 2014 > april
- 25-04-2014 25-04-2014 13:12 - Kansen voor doorgaande spoorlijn met Duitsland
- 24-04-2014 24-04-2014 14:29 - CU maakt zich in Europa sterk voor Omrop Fryslân
- 23-04-2014 23-04-2014 11:39 - Lobby snelle trein blijft maar focus op verkorten wachttijd Zwolle
- 15-04-2014 15-04-2014 12:17 - Provincie moet zicht houden op goede klachtenafhandeling in openbaar vervoer
- 14-04-2014 14-04-2014 08:18 - ChristenUnie zeer teleurgesteld over spoorplannen kabinet
- 07-04-2014 07-04-2014 18:15 - ChristenUnie: alarmbel over stikstofbeleid